Przed Urzędem Miasta i Gminy w Końskich można rozwiązywać radzieckie szyfry, wcielając się w kryptologa Jana Kowalewskiego. – To gra, która pozwala zrozumieć, na czym polegało zadanie pierwszych kryptografów i jak duże mieli znaczenie przy późniejszym złamaniu sławnej Enigmy – ocenia dr Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej.
Do Końskich przejechał tir, na którym jest tzw. showroom z gamingowym projektem edukacyjnym „Gra szyfrów” Instytutu Pamięci Narodowej. Do testowania gry udostępnione są komputery i gogle VR.
W otwarciu projektu edukacyjnego promującego grę wziął udział dr Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej. Podkreślił, że opracowana logiczna gra pozwala poznać pracę kryptografów.
– W czasie gry trzeba rozszyfrować sowieckie depesze z 1920 roku, a więc to sam początek polskiej szkoły kryptografii, która pozwoliła zwyciężyć w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku. Postawiłbym tezę, że gdyby nie Jan Kowalewski, to znacznie trudniej byłoby złamać maszynę szyfrującą „Enigmę” – dodał.
Złamanie szyfru niemieckiej maszyny „Enigma” uznawane jest za jedno z najważniejszych wydarzeń II wojny światowej, które zmieniło oblicze wojny. W prezentowanej przez IPN grze wcielamy się między innymi w kryptologa Jana Kowalewskiego – mówi obsługujący showroom Mateusz Miśtal.
– Gra składa się z czterech segmentów, czterech misji, na których ukończenie trzeba przeznaczyć około 40 minut za pierwszym razem. Jeśli ktoś jest obeznany z grami logicznymi, przejdzie to w 30 minut, a dla tych, którzy preferują speedruny, to można grać wielokrotnie i zejść poniżej 10 minut – wyjaśnia.
„Gra szyfrów” opisuje przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 roku, kiedy toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową. Gracz może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Gracze wcielają się w autentyczne postaci żołnierzy z wojny polsko-bolszewickiej, uruchamiają skomplikowane urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratują Europę przed komunistycznym zniewoleniem.
Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie.
W Końskich z gry można skorzystać dziś do godziny 16.00. Następnie zostanie przewieziona do Jędrzejowa, gdzie jutro nastąpi jej prezentacja.
Po wizycie w Końskich mobilny showroom promujący „Grę szyfrów” w środę zawita do Jędrzejowa. Pojazd ze stanowiskami do gry stanie przy tamtejszym Centrum Kultury. Gra będzie dostępna bezpłatnie w godzinach: 10-16. Od 10 do 13 będą z niej korzystać uczniowie okolicznych szkół, a w godzinach 13-16 będzie mógł zagrać każdy.
Grę można także pobrać na swój komputer lub telefon. Skierowana jest do osób, które ukończyły 12 lat, a w przypadku korzystania z VR – 13 lat.
Pobierz Grę Szyfrów: https://store.steampowered.com/app/1945760/Gra_Szyfrw/