Kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu pod Luboniem Małym w ciągu Zakopianki, czyli nowej trasy S7, wraz z obsługą Centrum Zarządzania Tunelem, przez dwa lata będzie kosztowało ponad 28 mln zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą zadania, które przez dwa lata będzie wykonywać konsorcjum firm Voltar System (lider) i Wasko (partner).
– Wybudowanie tunelu, uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii i pozwoleń oraz oddanie do ruchu to jedno. 24 godziny na dobę będzie pracować Centrum Zarządzania Tunelem. Prowadzony będzie także monitoring poprawności działania systemów obiektu – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Tunel pod kompleksowym nadzorem
Do zadań konsorcjum będzie należało bieżące utrzymanie infrastruktury tunelu w zakresie konserwacji, eksploatacji i serwisowania urządzeń i systemów. W dwóch nitkach tunelu pod Luboniem Małym i przynależnych budynkach, dwóch stacji transformatorowych i dwóch stacji wentylatorowych, zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.: zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego, kompleksowego oświetlenia, pomiaru tlenku węgla czy detekcji i sygnalizacji pożaru.
Wykonawca zadania będzie też odpowiedzialny za sieć hydrantów, kanalizację deszczową oraz instalację drenażową tunelu. Podpisana umowa obejmuje również utrzymanie znaków, sygnalizatorów, tablic zmiennej treści, wyposażenia komunikacyjnego w tunelu oraz mostowych urządzeń dylatacyjnych. Do wykonawcy będzie także należała całodobowa obsługa dyspozytorska Centrum Zarządzania Tunelem.
Otwarcie tunelu pod Luboniem Małym w 2022 roku
Dwukomorowy tunel w ciągu popularnej Zakopianki o długości 2,06 km jest drążony w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 roku. Koszt inwestycji to niemal miliard złotych. Tunel buduje włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę tunelu, firmę Astaldi.
Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 roku. Później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty 2022 roku. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.
W sierpniu tego roku zakończyły się prace budowlane wewnątrz obydwu nitek tunelu, a obecnie trwają jeszcze prace wykończeniowe przy wjazdach do portali. Tunel ma być przejezdny w czwartym kwartale 2022 roku.
Zakopianką ekspresowo pod Tatry
- S7 Kraków – Myślenice: trwają analizy i konsultacje z mieszkańcami. Wytyczone korytarze przebiegu trasy ekspresowej zostały przez większość mieszkańców oprotestowane
- S7 Skomielna Biała – Chabówka: otwarty we wrześniu 2019 roku
- S7 Lubień – Naprawa: od listopada 2021 roku można korzystać z dwóch jezdni
- S7 Naprawa – Skomielna-Biała wraz z tunelem pod Luboniem Małym: prawdopodobne otwarcie w listopadzie 2022 roku