Rozpoczyna się realizacja drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla – Barwinek (granica państwa), stanowiącej część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Wykonawcą zadania, na którego realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę, będzie firma Polaqua.
Droga ekspresowa S19 – przebieg trasy w województwie podkarpackimWartość umowy na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km to 1,54 mld zł. Inwestycja powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
– Budowa nowej trasy między Duklą a Barwinkiem to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19, zarówno pod względem budowy geologicznej, jak i uwarunkowań środowiskowych. To odcinek z licznymi wiaduktami, mostami i estakadami, na którym występuje duże ryzyko powstawania osuwisk, dlatego przed projektantami i wykonawcą stoi bardzo duże wyzwanie – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ramach zadania powstanie droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. Wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Inwestycja obejmuje ponadto budowę wielu obiektów inżynierskich, m.in. 15 estakad w ciągu trasy głównej, z których najdłuższa o długości ok. 1,1 km będzie rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m. Powstanie również 10 mostów, 6 wiaduktów drogowych, 6 przejść dla zwierząt (4 dla zwierząt małych, 1 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
Ukończenie prac projektowych i robót budowlanych, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, zaplanowano w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 1 grudnia do 31 marca podczas prac budowlanych).
Budowa S19 nie będzie łatwa
Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek przebiegać będzie przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). W ramach przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża wykonano ok. 1640 otworów badawczych o głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o głębokości od 1 do 22 m.
Trasa ma być gotowa za ok. 4,5 roku
Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek będzie miał 18,2 km długości. W ramach zadania wybudowany zostanie też węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie, w tym m.in. 15 estakad; najdłuższa z nich będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych i sześć przejść dla zwierząt.
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, tj. od 1 grudnia do 31 marca. Wyłączenie to liczone będzie tylko w czasie robót budowlanych. Trasa, która będzie częścią szlaku Via Carpatia, powinna być więc gotowa za ok. 4,5 roku.
Tak na wizualizacji wygląda odcinek #S19 #Dukla – #Barwinek, na realizację którego w poniedziałek podpisaliśmy umowę 😀#Podkarpacie #ŁączymyPolskę #ViaCarpatia@GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/hOcQI22dtH
— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) 12 października 2022
Budowa trasy S19 Rzeszów Południe – Babica już trwa
W budowie jest obecnie ponad 10-kilometrowy odcinek trasy S19 Rzeszów Południe – Babica. Prace rozpoczęły się w kwietniu 2022 roku.
– Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy – mówi Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Inwestycja realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. W ramach inwestycji, oprócz tunelu, powstaną też węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Tunel będzie drążyła maszyna TBM
Technologia, know-how i sprzęt TBM (Tunnel Boring Machine), który ma zostać wykorzystany podczas budowy tego docinka zostanie dostarczony przez firmę Acciona. Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.
TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tysięcy metrów sześciennych betonu.
Maszyna TBM, która będzie drążyła tunel na odcinku trasy S19 Rzeszów Południe – Babica, dotarła statkiem z hiszpańskiego portu w Santander do portu w Hamburgu w Niemczech. Stamtąd statek wyruszył do Szczecina, gdzie części zostały przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola. Tam zostaną przeniesione na specjalne platformy i przewiezione do Babicy. Natomiast mniejsze części maszyny dotrą do Polski drogą lądową. Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku.
Odcinek trasy S19 Rzeszów Południe – Babica ma być gotowy w 2026 roku. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.
TRASA EKSPRESOWA S19 – SZLAK VIA CARPATIA
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
W województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Kierowcy korzystają już z niespełna 82 km, w realizacji jest kolejne ponad 60 km, a ponad 24 km jest w przygotowaniu, czyli m.in. na etapie przetargu.
• 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe)
• 60,4 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek)
• 24,1 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka).