Kielecki Rower Miejski – jeden z najważniejszych projektów obecnych władz miasta z niemal rocznym opóźnieniem, ale jest w końcu dostępny dla kielczan. Jak można skorzystać z dobrodziejstwa wypożyczalni jednośladów? I czy to w ogóle opłacalne? Sprawdziliśmy.
Do wypożyczenia roweru potrzebny jest telefon z darmową aplikacją Roovee, która jest dostępna zarówno na urządzenia z systemem Android, jak i iOS. By uruchomić jednoślad musimy wcześniej założyć w niej darmowe konto i podać numer telefonu, na który zostanie wysłany kod potwierdzający. Kolejnym krokiem jest wpisanie imienia, nazwiska oraz adresu mailowego. Oprócz tego aplikacja wymaga dostępu do aparatu oraz usług lokalizacji w telefonie użytkownika.
Dostępne rowery można znaleźć na ekranie głównym, na którym widoczna jest mapa ze stacjami. Rower można zarezerwować z dziesięciominutowym wyprzedzeniem, jednak by to zrobić potrzebny jest depozyt w elektronicznej portmonetce, czyli min. 15 złotych.
Gdy dotrzemy do stacji z interesującym nas pojazdem, w aplikacji naciskamy przycisk „odblokuj”. Teraz będzie można zeskanować kod QR znajdujący się na rowerze. Kod można znaleźć na kierownicy oraz blokadzie tylnego koła. Warto zaznaczyć, że zeskanowanie kodu na kierownicy jest o wiele łatwiejsze. Po zatwierdzeniu w aplikacji wynajęcia pojazdu, zamek umieszczony na tylnym kole jednośladu zostaje odblokowany.
Aplikacja Roovee pozwala na kontrolowanie wydatków oraz sprawdzanie pokonanych tras. Opłaty za wypożyczenie dokonujemy poprzez zakładkę „Portfel”, klikając wcześniej na głównym ekranie w prawym górnym rogu ikonę „trzech poziomych kresek”. W tym miejscu można sprawdzić ilość środków na koncie, historię transakcji, a także doładować konto lub wypłacić dostępne pieniądze. Aplikacja umożliwia także zakup abonamentów i podpięcie kart miejskich do systemu.
Rower ma oświetlenie, ale jest ono dość skąpe, a żółtoczerwone barwy nie zapewnią potencjalnym rowerzystom dobrej widoczności w jesienne popołudnia oraz wieczory. Rowery standardowe, bo główne te są dostępne na ulicach Kielc, mają jedno czerwone światło odblaskowe, a także światło białe z przodu. By je uruchomić należy w aplikacji przed wypożyczeniem roweru lub w trakcie zaznaczyć ikonę „latarki”. Rowery mają tylny bagażnik, ale jest on bezużyteczny, bo klapka została zablokowana tabliczką z komunikatem „Uwaga nie siadać na bagażniku”.
Rower, po zakończonej jeździe można zostawić w dowolnym miejscu. Jednak jeśli zrobimy to poza wyznaczonymi stacjami, wiążę się to z obowiązkiem zapłacenia dodatkowych 10 zł.
Przemysław Chmiel, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kielcach wyjaśnia, że na ulicach Kielc można znaleźć prawie wszystkie przygotowane w ramach miejskiej wypożyczalni rowery, brakuje jednak „elektryków”.
– W przypadku rowerów elektrycznych pojawił się problem ze sterowaniem bateriami w jednośladach. Usterka wystąpiła po włączeniu blokad. Rowery w najbliższych dniach powinny pojawić się na ulicach miasta – stwierdza.
Dyrektor MOSIR dodaje, że wraz z rowerami do użytku oddano 55 z 57 stacji obsługujących rowery. Zauważalne jest jednak, że niektóre stacje rowerowe zostały zlokalizowane przy jezdniach lub chodnikach, czyli w miejscach gdzie nie ma ścieżek rowerowych.
– W tym tygodniu oddane do użytku zostaną jeszcze dwie stacje na ul. Warszawskiej i Żeromskiego, ponieważ wymagają one wprowadzenia zmian zaakceptowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na Warszawskiej musieliśmy np. przenieść parkowanie samochodów dostawczych z części ulicy na drugą – zaznacza.
W zależności od rodzaju roweru opłaty za korzystanie z nich są różne. Im dłuższy czas użytkowania tym wyższa cena. W przypadku roweru klasycznego, pierwsze pół godziny kosztuje 1 zł, drugie pół godziny 1 zł. Za pierwsze pół godziny jazdy na rowerze elektrycznym zapłacimy 1,5 zł. Z kolei w przypadku rowerów cargo i tandem pierwsze pół godziny to 2 zł.
To stosunkowo tanio, bo obecnie ceny jednorazowych biletów autobusowych w strefie miejskiej to 3,40 zł. za normalny, 40-minutowy. Z kolei w przypadku hulajnóg firmy Lime opłata startowa wynosi 3,99 zł., a każda kolejna minuta jazdy to 72 gr.
Dyrektor MOSIR zapowiada, że posiadacze aplikacji „Miejska Karta Kielce” mogą liczyć na 50 proc. zniżki za opłaty.
– Założenie jest proste. Skoro karnet miesięczny kosztuje normalnie 40 zł. to z kartą miejską cena spada do 20 zł. A jeśli ktoś jeszcze wykupi bilet okresowy na autobusy miejskie to dostaje kolejne 50 proc., czyli za abonament zapłaci 10 zł. – wyjaśnia.
Miejska wypożyczalnia rowerów obejmuje 250 rowerów, w tym 210 tradycyjnych, 25 elektrycznych, 10 rowerów cargo, również ze wspomaganiem elektrycznym, a także pięciu tandemów.