Spółka PKP Intercity w ramach ogłoszonego przetargu zamierza kupić od 300 do 450 nowych wagonów różnego typu – poinformował przewoźnik, który w nowoczesny tabor zainwestował już 7 mld zł, a do 2030 r. kwota ta ma sięgnąć 27 mld zł.
Przewoźnik wyjaśnił, że ogłoszone w piątek zamówienie jest największym tego typu w historii PKP Intercity. Jak podał prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, w wyniku przetargu do spółki trafi 300 nowych wagonów, ale firma będzie miała opcję dokupienia kolejnych 150. – Spółka dotąd zainwestowała 7 mld zł w nowoczesny tabor. Do 2030 roku ma być to 27 mld zł – przypomniał.
Kiedyś udogodnienia, dziś standard
Szef PKP Intercity wyjaśnił, że w ramach ogłoszonego w piątek przetargu zakupione zostaną nowoczesne wagony różnego typu dostosowane do odbiorców z różnymi potrzebami, m.in. rodzin z dziećmi oraz osób niepełnosprawnych. Jak dodał, nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB.
– Polska kolej musi być silna i konkurencyjna oraz na powrót odzyskać zaufanie Polaków. Tak się dzieje poprzez duże inwestycje na kolei – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przypomniał, że w ciągu siedmiu lat przybyło 100 stacji kolejowych, na których zatrzymują się pociągi.
Wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki zaznaczył, że dzięki inwestycjom w transport kolejowy w Polsce przywracana jest kolej dla obywateli. – Szczególnie ważne jest to w mniejszych miejscowościach, gdzie budowane są nowe dworce kolejowe – dodał.
Nawet 450 nowoczesnych wagonów
Spółka PKP Intercity poinformowała w piątek, że w ramach przetargu kupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy przewoźnika wzbogaci się o: 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową; 40 wagonów przedziałowych 2. klasy; 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy; 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami; 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów; 38 wagonów restauracyjnych; 26 wagonów dzienno-nocnych.
– Jeśli zdecydujemy się na rozszerzenie zamówienia do 450 wagonów, to każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki – od 13 do 40 sztuk – dodał szef PKP Intercity.
Kiedy i na jakich trasach podróże nowymi wagonami?
Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h. PKP Intercity oczekuje rozpoczęcia ich dostaw w 2025 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych miastach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin; Warszawa – Poznań – Szczecin; Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń; Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin; Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin; Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga; Kraków/Wrocław – Bohumin – Wiedeń.