Policja ostrzega, by w trakcie zawierania w Internecie transakcji kupna i sprzedaży zachować ostrożność i rozwagę, bowiem oszuści ciągle modyfikują metody działania i wykorzystują nasze zaufanie. Podczas korzystania z sieci należy pamiętać, że jest to również źródło informacji dla przestępców.
Jak poinformowała Weronika Rak, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji we Włoszczowie, wczoraj do jednostki zgłosiła się 32-letnia mieszkanka powiatu, która wystawiła na sprzedaż internetową dziecięce akcesoria.
– W krótkim czasie, zamieszczonym ogłoszeniem zainteresował się kupiec. Oszust pod pozorem zakupienia przedmiotu, wyłudził od kobiety kody do logowania na koncie bankowym, a następnie dokonał dwóch zleceń przelewów na kwotę łączną około 5 tys. zł – relacjonuje Weronika Rak.
Z kolei 15 tys. zł straciła 21-letnia mieszkanka powiatu ostrowieckiego, która padła ofiarą cyberprzestępców podczas sprzedaży w Internecie.
– Kobieta zgłosiła sprawę oszustwa funkcjonariuszom – poinformowała Ewelina Wrzesień, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Z relacji zgłaszającej wynikało, że za pomocą popularnej, mobilnej aplikacji oferowała do sprzedaży damską kurtkę. Poprzez internetowy komunikator ze sprzedającą skontaktowało się kilka osób, które wyraziły chęć zakupu wystawionej przez nią rzeczy. W tym czasie 21-latka otrzymała także telefon od nieznajomej kobiety, którą poinformowała, że nie posiada tzw. portfela, aby móc sfinalizować transakcję wystawionego przez siebie przedmiotu. Rozmówczyni zaproponowała zgłaszającej, że pomoże jej go aktywować. 21-latka kliknęła w link, który otrzymała w wiadomości SMS, po czym podała wszystkie dane potrzebne do zalogowania się w bankowości elektronicznej, a także postępowała zgodnie z otrzymanymi wskazówkami.
Po 15 minutach, kiedy ponownie zalogowała się na konto zobaczyła, że ma o 3 tys. zł więcej niż posiadała. Jak się ostatecznie okazało, sprawca zaciągnął na jej dane kredyt w wysokości 18 tys. zł i dokonał trzech transakcji na łączną kwotę 15 tys. zł.
Policja ponownie apeluje o rozwagę podczas transakcji internetowych. Sprzedając w sieci możemy stać się ofiarą oszustów. Nie klikajmy w przesłane w wiadomościach linki do płatności oraz czytajmy uważnie SMS-y autoryzacyjne. Jeżeli niefortunnie staniemy się ofiarą przestępstwa, powinniśmy niezwłocznie skontaktować się telefonicznie ze swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej.