Uczniowie kieleckiego „Norwida” doceniają zalety interdyscyplinarnego nauczania. W III Liceum Ogólnokształcącym w Kielcach im. Cypriana Kamila Norwida, młodzież już po raz kolejny wzięła udział w innowacyjnych zajęciach, pozwalających zdobywać wiedzę z różnych dziedzin. Rozwiązując zadania, dotyczące zanieczyszczenia powietrza i smogu, młodzież zdobywała wiedzę z geografii, biologii, fizyki a także języka angielskiego.
Inicjatorką tego typu zajęć jest Katarzyna Pelc, nauczycielka języka angielskiego w III LO. Pedagog podkreśla, że wykorzystanie innowacyjnych metod nauczania sprzyja lepszemu przyswajaniu treści przez uczniów. – Nasz mózg, w procesie nauki i przyswajania wiedzy, nie dzieli wiedzy na konkretne przedmioty. Dlatego w ramach naszych zadań interdyscyplinarnych, łączymy wiele przedmiotów, takich jak biologia czy fizyka. Kolejnym atutem sprzyjającym zapamiętywaniu jest praca w grupach, swobodna atmosfera zajęć pobudza kreatywność i sprzyja lepszemu zapamiętywaniu treści – wyjaśnia.
Pedagog podkreśla, że w trakcie zajęć, uczniowie musieli przygotować zadania dotyczące smogu i zanieczyszczeń powietrza. Do ich zadań należało m.in. opracowanie infografiki na temat zjawiska dyfuzji a także wykonanie notatki w języku angielskim o tym, jak walczyć ze smogiem. Katarzyna Pelc, podkreśla, że ten model prowadzenia zajęć spotyka się z pozytywnym odbiorem ze strony młodzieży.
– Uczniowie mówią, że zajęcia prowadzone są w miłej i ciekawej atmosferze, przez co nie czują, że się uczą. Ponadto dzięki współpracy mają możliwość większej integracji. Dla nas jako nauczycieli ważne jest to, iż zadania, które wykonują podczas tego typu zajęć są merytorycznie i prawidłowo rozwiązywane – dodaje.
Zadowoleni z przebiegu zajęć są między innymi uczniowie klasy 3 o profilu matematyczno-fizycznym, jak podkreślają Kacper i Maciej, zadania były niestandardowe i ciekawe. Zgodnie podkreślają, że tego typu zajęcia powinny być organizowane zdecydowanie częściej.
Interdyscyplinarne zajęcia edukacyjne prowadzone w III LO w Kielcach zdobyły uznanie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Ich pomysłodawczyni Katarzyna Pelc została laureatką konkursu „Kierunek Innowacja 2022”.