W nowym rozkładzie jazdy pociągów, który wchodzi w życie w niedzielę (11 grudnia), spółka PKP Intercity zwiększyłą liczbę połączeń. Dotyczy to między innymi Kielc. Wzrósł przez to komfort podróżowania. Niestety ze względu na modernizacje linii kolejowych, niektóre pociągi są zastąpione autobusami.
Cezary Nowak, p.o. rzecznika prasowego PKP Intercity, informuje, że w nowym rozkładzie jazdy liczba pociągów z Kielc i do stolicy województwa świętokrzyskiego zwiększyłą się z 23 do 25. Więcej jest połączeń Kielce – Warszawa. Na tej trasie kursuje osiem składów.
– Od maja w rozkładzie jazdy pojawi się nowy pociąg IC Kinga. Będzie kursował codziennie pomiędzy Krakowem i Warszawą przez między innymi Kielce i Radom. Połączenie będzie obsługiwane nowoczesnym pociągiem FLIRT – poinformował Cezary Nowak.
Wzrost komfortu podróżowania
Spółka PKP Intercity poinformowała również, że pasażerowie w związku ze zmianami odczują wzrost komfortu podróżowania. Liczba pociągów kategorii TLK – obsługiwanych składami wagonowymi – zmniejszyła się na rzecz składów wyższej kategorii IC, czyli nowoczesnych pociągów bezprzedziałowych. Wygodniejsze składy kursują przede wszystkim z i do Kielc. Ich liczba wzrosła z 18 do 21. Dotyczy to na przykład kursującego pomiędzy Katowicami a Lublinem, przez Kielce i Skarżysko-Kamienną, pociągu Sztygar.
Autobusy zamiast pociągów
W nowym rozkładzie jazdy, który wchodzi w życie w niedzielę (11 grudnia), pasażerowie napotkają także pewne utrudnienia.
Z powodu kontynuacji modernizacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz w marcu 2023 roku zawieszone zostanie kursowanie pociągów jeżdżących na trasie Przemyśl – Sandomierz – Warszawa. Dotyczy to dwóch połączeń Intercity: San oraz Witos. W zamian uruchomione zostanie połączenie Intercity Rej Kielce – Warszawa.
Ponadto z powodu modernizacji stacji Warszawa Zachodnia większość pociągów z i do Kielc będzie kursować przez stację Warszawa Śródmieście (do 11 marca 2023 r.) lub Warszawa Gdańska (od 12 marca 2023 r.).
Mniej pociągów regionalnych do Krakowa
Od 11 grudnia zmniejszyła się liczba połączeń regionalnych z Ostrowca Świętokrzyskiego i Kielc do Krakowa. Zarząd Województwa Świętokrzyskiego poinformował, że powodem jest niechęć strony małopolskiej do utrzymania tych kursów. Z sześciu pociągów jadących z Ostrowca Świętokrzyskiego przez Kielce do Krakowa utrzymane są trzy. Poza tym są dwa pociągi z Kielc do Krakowa.
Łącznica w Czarncy gotowa, ale…
Pociągi spółki Polregio przez łącznicę zaczną kursować najwcześniej w marcu lub czerwcu 2023 roku. Wówczas będą bowiem wprowadzane korekty rozkładu jazdy.
– Na ten moment nie planujemy połączeń przez łącznicę Czarnca – Włoszczowa Północ. Warto jednak zaznaczyć, że roczny rozkład jazdy, który zacznie obowiązywać 11 grudnia, podlega korektom mającym dostosować rozkład do prac prowadzonych przez zarządcę infrastruktury. Jeżeli będziemy wprowadzać zmiany i trasować pociągi przez nową łącznicę, poinformujemy o tym bliżej wprowadzenia korekty rozkładu – poinformowała natomiast Radio Kielce Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity.
Więcej składów Pendolino
W nowym rozkładzie PKP Intercity zapewniło więcej połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem i Krakowem, które są obsługiwane składami Pendolino. Od 11 grudnia na tory wyjechało 14 par pociągów tej kategorii w stronę dawnej stolicy Polski, a od marca także w kierunku Gdyni. Nowe połączenia umożliwiają między innymi podróż Pendolino z Warszawy do Krakowa po godzinie 16, a od marca ze stolicy do Trójmiasta po godzinie 20.
Jak informuje PKP Intercity, mieszkańcy Pomorza zyskają od marca przyszłego roku nowe połączenie do Bielska-Białej przez Warszawę w postaci szybkiego Pendolino. W dni wysokiej frekwencji uruchamiane będzie dodatkowe połączenie kategorii EIC – ekspresowy skład Kaszub wyruszy z Gdyni o godzinie 20:30, aby około kwadrans przed północą dotrzeć do Warszawy.
Do Berlina, Pragi i Wilna
W nowym rozkładzie jazdy pojawiło się też nowe połączenie Kraków – Wilno – Kraków, które umożliwi podróże między Polską a Litwą z jedną przesiadką. Zapewnił je pociąg IC Hańcza (w wyższej kategorii, dotychczas w TLK) kursujący do tej pory pomiędzy Krakowem a Suwałkami, zatrzymując się pod drodze w m.in. Warszawie i Białymstoku. Od 11 grudnia kursuje w wydłużonej relacji do znajdującej się na Litwie stacji Mockava, skąd można pojechać składem kolei litewskich do Kowna i Wilna.
Za podróż z Warszawy do Wilna pasażerowie muszą zapłacić 25 euro, a do Kowna – 20 euro.
PKP Intercity zapowiada też, że w trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy mieszkańcy Poznania zyskają dodatkowe połączenie z Warszawą oraz stolicą naszego zachodniego sąsiada, Berlinem. To szósta para pociągów EIC, która kursuje w relacji Warszawa – Berlin – Warszawa. Wszystkie pociągi mają wspólną nazwę Berlin-Warszawa-Express.
– Nowy roczny rozkład jazdy po raz kolejny przynosi zwiększenie liczby komfortowych połączeń. Co ważne, nowości w ofercie nie obejmują jedynie połączeń po Polsce, lecz także pociągi międzynarodowe – dużym zainteresowaniem może się cieszyć połączenie do Wilna – powiedział cytowany w komunikacie prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.
Przewoźnik zapowiada też, że łatwiejsze stały się kolejowe podróże z Krakowa do Pragi, a to wszystko dzięki wydłużeniu do stolicy Czech relacji pociągu TLK Galicja, kursującego do tej pory pomiędzy dawną stolicą Polski a Ostrawą. Po drodze pociąg zatrzymuje się m.in. w Katowicach, Zabrzu i Gliwicach.
Rozkład jazdy, który wszedł w życie w niedzielę (11 grudnia), będzie obowiązywał przez rok.
ROZKŁADY JAZDY POCIĄGÓW WAŻNE OD 11 GRUDNIA 2022 ROKU DO 11 MARCA 2023 ROKU