Każdy z nas wiesza je na świątecznym drzewku, ale mało kto zastanawia się w jaki sposób powstały i dlaczego są takie kruche?
Zanim bombki zawisną na choince, czeka je długa droga, pobyt w wysokiej temperaturze i misterne zdobienie. Na początku, masa szklana jest rozgrzewana do temperatury 900-1100 stopni, aż stanie się plastyczna, następnie pobiera się niewielką jej ilość i wydmuchuje przez słomkę jak bańkę mydlaną.
Najtrudniejszym elementem produkcji bombek jest moment studzenia. Szkło zawsze dąży do kształtu zbliżonego do kuli, potem stygnąc pęka, ponieważ w środku jest bardziej gorące. Z tego względu trzeba zadbać o to, by stygło równomiernie. Gotowe szklane bombki wędrują do pomieszczenia w którym odbywa się srebrzenie. Do środka wkłada się roztwór srebra, a następnie zanurza je w gorącej wodzie, przyspieszającej reakcję chemiczną.
Tak powstałe i utrwalone szkiełka trafiają do dekoratorni, gdzie są ozdabiane. Maluje się je ręcznie używając przy tym różnego rodzaju lakierów i farb.
Jak mówi dr Lucyna Gozdek, która od wielu lat zajmuje się projektowaniem i produkcją bombek w swojej firmie GMC w Staszowie, w tym roku modne są trzy linie tematyczne: minimalizm i serce, oryginalność i mistyczność oraz lokalny i witalny.
– Trend minimalizm i serce, to bombki subtelne, proste w formie, kształcie i kolorach pastelowych, przeznaczone dla osób lubiących prostotę. Oryginalność i mistyczność, to z kolei ozdoby tajemnicze, magiczne o wyszukanych kształtach, takich jak wachlarze, buty, torebki, pierścionki czy korony, ptaki oraz smoki. W ten trend wpisuje się także bombka o klasycznym kształcie, ale o bogatych zdobieniach w postaci kamieni szlachetnych i kryształów. Trzeci trend nawiązuje do tematyki lokalnej danego regionu, w kolorze klasycznej czerwieni, zieleni czy złota mocnego w barwie. Kształty to np. grzybki, sople czy ptaki – opisuje.
Projektantka podkreśla, że trendy zmieniają się na przestrzeni lat, ale nawiązują także do pierwotnych kształtów i kolorów.
– Pierwsze bombki były w kształcie grzyba, orzecha czy jabłka na wzór tych świeżych ozdób, które kiedyś wieszano na choinkach. Modna jest ekologia, natura dlatego tego rodzaju bombki są cały czas na topie – tłumaczy Lucyna Gozdek.
Polska jest uznanym na świecie producentem artykułów bożonarodzeniowych, z których większość to bombki choinkowe. Specjalizuje się w eksporcie ręcznie malowanych bombek z dmuchanego szkła.