Umiejętność logicznego myślenia, odrobina refleksu, a przede wszystkim chęć dobrej zabawy były potrzebne uczniom, którzy wzięli udział w matematycznych zmaganiach, przygotowanych przez nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Małogoszczu.
Jedna z organizatorek, Marzena Stańczyk tłumaczy, że wyzwania, przed którymi stawały dzieci różniły się w zależności od klasy.
– Rywalizowały dzieci z klas 1-3. Zależało nam, aby uczestnicy świetnie się bawili i wyszli z konkursu zadowoleni, z przekonaniem, że matematyka jest bardzo ciekawa – tłumaczyła nauczycielka.
Monika Ćwiklik, druga z organizatorek tłumaczyła, że klasy 1-3 są najważniejsze w rozwoju dziecka.
– To właśnie w tym wieku dzieci muszą polubić matematykę, zobaczyć, że nie jest to trudny przedmiot. Dzięki temu w przyszłości będą sięgać po coraz bardziej wymagające i ciekawsze zadania -mówiła Monika Ćwiklik.
W konkursie wzięły udział wszystkie szkoły podstawowe z gminy Małogoszcz, w sumie 5 placówek. Robert Wolski, nauczyciel ze szkoły podstawowej w Rembieszycach zapewniał, że nie miał najmniejszych problemów z przekonaniem dzieci do udziału w konkursie.
– Oni nawet rywalizowali. Był kłopot z wyborem ekipy, tylu było chętnych. Myślę, że dla nich, ale też dla nas opiekunów jest to wyzwanie i świetna zabawa – stwierdził nauczyciel.
Konkurs wygrała Szkoła Podstawowa w Małogoszczu. Andrea i Natalia, przedstawiciele zwycięskiej drużyny zapewniali, że bawili się świetnie. Andrea stwierdził, że w ogóle nie musiał się dodatkowo uczyć matematyki.
– Jestem świetny z matematyki i ją lubię – tłumaczył. Natalia dodała, że najwięcej problemu sprawiło zadanie ze słoneczkiem, gdzie dzieci tworzyły promyki z kartek, na których zapisywały matematyczne działania. – Mieliśmy mało czasu, dlatego było to najtrudniejsze zadanie – stwierdziła Natalia.
Małym matematykom wiedzy i umiejętności gratulował Mariusz Piotrowski, burmistrz Małogoszcza.
– Konkurs doskonale łączy naukę i zabawę. Umiejętności matematyczne, które nabywają dzieci na pewno im się przydadzą w przyszłości – zapewniał samorządowiec.
Konkurs matematyczny przygotowany został w ramach Ogólnopolskiego Projektu Naukowego „Być jak Ignacy”, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
PRZYKŁADOWE ZADANIA, KTÓRE ROZWIĄZAĆ MUSIAŁY DZIECI W KONKURSIE MATEMATYCZNYM
ZADANIE 1
Rozalia i Konwalia – sympatyczne ośmiornice wybrały się na zakupy. Jednak w sklepie z butami pojawił się problem, bo nikt nie mógł policzyć ile razem będzie potrzeba bucików. Może Wy wiecie ile nóg moją dwie ośmiornice?
a) 15
b) 16
c) 17
d) 14
ZADANIE 2
Rodzina wiewiórek zbierała żołędzie na zimę. Mama przyniosła aż 15 żołędzi, tata 12 ale po drodze zgubił 3 z nich. Córeczka znalazła 5 żołędzi, niestety jeden z nich był zepsuty i trzeba było go wyrzucić. Ile wiewiórki zebrały żołędzi na zimę?
a) 29
b) 28
c) 30
d) 27
ZADANIE 3
Tata Krzysztofa ma czterech synów o imionach:
1. Maj
2. Czerwiec
3. Lipiec
4. ?
Jak ma na imię czwarty syn?
ODPOWIEDZI: ZADANIE 1: odpowiedź b – 16; ZADANIE 2: odpowiedź b – 28; ZADANIE 3: Krzysztof.