Kierowcy w Ostrowcu Świętokrzyskim będą musieli przez najbliższe miesiące uzbroić się w cierpliwość. Miasto zamienia się w wielki plac budowy.
Najbardziej zaawansowany jest kolejny fragment tzw. małej obwodnicy Ostrowca, czyli odcinka od węzła Brezelia do drogi krajowej nr 9. W najbliższym czasie planowana jest budowa ronda łączącego obwodnicę z drogą krajową. W związku z tym będą utrudnienia dla kierowców.
– W środę (15 marca) planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną na odcinku drogi krajowej nr 9 Ostrowiec Świętokrzyski – Opatów w rejonie skrzyżowania ulicy Opatowskiej z ulicą Wąwozy. Po wschodniej stronie krajowej „dziewiątki” rozpoczną się prace przy budowie pierwszej połowy czterowlotowego ronda, do którego ma dochodzić obwodnica. Na początku zamknięty zostanie lewy pas ruch trasy krajowej nr 9, a pojazdy będą przemieszczać się prawym pasem. Wahadłowym ruchem pojazdów sterować będzie sygnalizacja świetlna. Roboty przy budowie ronda planowane są do sierpnia – informuje rzecznik GDDKiA Małgorzata Pawelec-Buras.
Kolejna inwestycja, która już się rozpoczęła w Ostrowcu Świętokrzyskim, to przebudowa drogi wojewódzkiej numer 754. Zamknięte jest skrzyżowanie ul. Radwana z ul. Polną. Zgodnie z harmonogramem prac od środy (15 marca) ma być zamknięty most na Kamiennej w ciągu Alei 3 Maja. To – przy równoczesnym zamknięciu węzła Brezelia – znacznie utrudniłoby ruch we wschodniej części Ostrowca Świętokrzyskiego.
– Od kilku dni trwają dyskusje, w jaki sposób zorganizować ruch, aby zapobiec paraliżowi miasta – informuje Jerzy Wrona, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. – Dziś (wtorek, 14 marca) planujemy jeszcze jedno spotkanie, po którym podamy ostateczny plan zmian w organizacji ruchu. Rozmowy idą w kierunku przesunięcia terminu zamknięcia mostu – dodaje.
Ponadto pod koniec miesiąca ma rozpocząć się przebudowa ulicy Sienkiewicza. Zgodnie z zapowiedziami w miarę możliwości droga będzie przejezdna, ale należy się liczyć z odcinkowym zamknięciem jezdni i wyznaczeniem objazdów.
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Zostanie poprowadzona nowym śladem od węzła Brezelia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 755) do włączenia z istniejącą drogą krajową nr 9 (wylot z Ostrowca Świętokrzyskiego w kierunku Rzeszowa) w rejonie miejscowości Jędrzejów, gdzie wybudowane zostanie rondo. Obwodnica będzie miała 2,5 km długości.
Obwodnica realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2020 roku. Pierwsze prace na budowie blisko 3-kilometrowego jednojezdniowego odcinka drogi krajowej nr 9 rozpoczęły się w drugiej połowie 2021 roku. Do tej pory wykonywane były m.in. roboty ziemne, prace przy zagęszczeniu, wzmocnieniu i odwodnieniu podłoża gruntowego z zastosowaniem nasypów przeciążeniowych. Rozpoczęła się także budowa obiektów mostowych. W 2023 roku zaplanowano m.in. roboty bitumiczne.
Zgodnie z umową budowa powinna się zakończyć 9 kwietnia 2024 roku. Wykonawca zadeklarował jednak wykonanie w pierwszej kolejności i udostępnienie węzła Brezelia do czerwca 2023 roku, czyli na 10 miesięcy przed zakończeniem kontraktu. Koszt budowy obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego to prawie 53 mln zł.