Istniejące torowisko kolei wąskotorowej na odcinku Pińczów – Młodzawy Małe zostanie zachowane. To odpowiedź Komisji Skarg i Wniosków Rady Miejskiej w Pińczowie na petycję Stowarzyszenia Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolejki Dojazdowej. Pismo członków stowarzyszenia odnosiło się do informacji o rzekomym rozebraniu torowiska na wspomnianym odcinku kolei na potrzeby planowanej budowy ścieżki rowerowej.
Aneta Wykurz, przewodnicząca komisji przekonuje, że zgodnie z koncepcją ścieżka rowerowa od Skrzypiowa do Młodzaw Małych nie będzie przebiegać po dawnym torze.
– Program funkcjonalno-użytkowy, na którego podstawie opracowywana jest dokumentacja projektowa ścieżek rowerowych na trasie od miejscowości Skrzypiów do punktu odpoczynku rowerzystów przy Szkole Podstawowej w Młodzawach Małych przewiduje prowadzenie ścieżki towarzyszącej trasie kolejowej, bez zakłócenia przejezdności kolejowej lub w dystansie od kolejki – zaznacza.
– Biorąc pod uwagę powyższe uważam, że petycja jest bezzasadna, gdyż istniejące torowisko kolei wąskotorowej na trasie Pińczów – Młodzawy Małe zostanie zachowane. Cała trasa ścieżki rowerowej oraz postępowanie z istniejącym torowiskiem wynika w znaczniej mierze z uzgodnień z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Kielcach – dodaje.
Michał Malesza, członek stowarzyszenia mówi, że jest usatysfakcjonowany. Podkreśla, że rozebranie torowiska byłoby historycznie i turystycznie nieuzasadnione. Dodaje też, że stowarzyszenie wyraża chęć podjęcia się reaktywacji szlaku kolejowego.
– Teraz będziemy się starać, żebyśmy mogli być użytkownikiem torowiska, i tak jak pisaliśmy w petycji, aby mógł być na tym odcinku poprowadzony ruch turystyczny, drezynowy. Jako stowarzyszenie działamy niekomercyjnie. Myślę, że nasze działania i taka bezkosztowa atrakcja przyczynią się do rozwoju miasta – zaznacza.
Potencjał turystyczny drezyn dostrzegła również znana podróżniczka Elżbieta Dzikowska, współprowadząca kultowy program „Pieprz i Wanilia”.
Michał Malesza podkreśla, że członkowie stowarzyszenia dokonali już także wstępnych oględzin nieczynnego zabytkowego torowiska na odcinku Pińczów – Chroberz. Jak stwierdza – po usunięciu krzewów i nagromadzonego humusu jego stan pod ruch drezyn rowerowych jest bardzo dobry.