Tunel pod Świną to symbol odwagi samorządowców, determinacji rządzących, która przeradza się w przedsięwzięcia takie, których miało nie być – mówił w piątek w Świnoujściu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak informowaliśmy, inwestycja ma zostać oddana do użytku pod koniec czerwca.
– Tunel w Świnoujściu to symbol odwagi samorządowców, determinacji rządzących, która przeradza się w przedsięwzięcia takie, których miało nie być – mówił w piątek po wizycie na terenie budowy tunelu w Świnoujściu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zwrócił się do prezydenta Świnoujścia podkreślając, że „wielkiej odwagi było trzeba – tej odwagi wcześniej brakowało – żeby ten wielki wysiłek podjąć”.
Kiedy otwarcie tunelu?
Jak powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, „bardzo bym chciał, aby otwarcie miało miejsce w czerwcu”.
– Dokładny termin będzie znany, kiedy wszystkie niezbędne prace, które jeszcze trzeba (…) zrealizować zostaną wykonane, kiedy otrzymamy dokument stwierdzający, że tunel jest bezpieczny – dodał.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
– To jeden z najtrudniejszych tuneli realizowanych w ogóle, z uwagi na warunki gruntowe, na jego geometrię, usytuowanie. Udało się to zrobić wszystko dzięki doskonałej organizacji pracy, dzięki świetnej współpracy pomiędzy wszystkimi stronami, które za tą inwestycję były odpowiedzialne – powiedział dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak,
– Zostało nam spięcie tego całego „układu nerwowego”, który zapewnia bezpieczeństwo w tunelu i zapewnia to, że będzie on eksploatowany bez żadnych przeszkód – dodał.
Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
– Musimy jeszcze w tych ostatnich dniach dokonać jeszcze sprawdzeń, testów, odbiorów. Jeżeli wszystko będzie w porządku, to możemy liczyć, że w tej perspektywie nieodległej będziemy mogli ten tunel otworzyć i oddać go mieszkańcom.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Przeprawa pod Świną w Świnoujściu, zlokalizowana w ciągu drogi krajowej nr 93, to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w województwie zachodniopomorskim. Jej łączna długość to 3 km. Głównym elementem przeprawy jest jednonawowy tunel pod Świną o długość 1,44 km, drążony maszyną TBM (tunnel boring machine). Drążenie tunelu rozpoczęło się 17 marca 2021 roku i zakończyło się we wrześniu 2021 roku. Obecnie trwają końcowe testy i kalibracja systemów tunelu, w tym kluczowego systemu wentylacji.
Zadanie uzyskało finansowane ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln zł.
S3 Świnoujście – Troszyn
Minister Adamczyk wizytował ponadto budowę odcinka drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn. Odcinek o długości 15,9 km jest realizowany w formule Projektuj i buduj. Całkowita wartość inwestycji, której wykonawcą jest konsorcjum firm Polbud, Intop i PRD Nowogard to 824,6 mln zł.
Rozpoczęcie robót budowlanych na tym odcinku miało miejsce na początku 2022 r. Obecne zaawansowanie prac wynosi 45 proc., a planowany termin zakończenia inwestycji to II kwartał 2024 r.
W ramach inwestycji powstaną trzy węzły drogowe: Dargobądz, Wolin Zachód, Wolin Wschód, 7 wiaduktów, estakada i 2 mosty. Zaplanowano ponadto przejścia dla zwierząt, dwa miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania ruchu przy węźle Wolin Wschód.
W realizacji na terenie województwa zachodniopomorskiego jest jeszcze odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Dargobądz o długości 17 km. Wykonawcą zadania o całkowitej wartości 830 mln zł jest firma POLAQUA. Zakończenie prac na tym odcinku S3 jest przewidywane w II kwartale 2024 r. Kierowcy będą mieli do dyspozycji 4 węzły drogowe: Świnoujście, węzeł przy terminalu LNG oraz węzły Łunowo i Międzyzdroje.