W śródmieściu Kielc pojawią się nowe kontrapasy rowerowe. Miejski Zarząd Dróg w Kielcach ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji na niemal 20 ulicach w centrum. Przedsięwzięcie jest jednym ze zwycięskich projektów ubiegłorocznego budżetu obywatelskiego.
Założeniem projektu jest zwiększenie dostępności i atrakcyjności poruszania się rowerem po Kielcach, zwłaszcza w śródmieściu. Ponadto kontraruch ma zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów.
Pojawia się pytanie, czy wprowadzenie tego rozwiązania nie spowoduje poważnych utrudnień dla kierowców, bo niektóre ze wskazanych ulic są dość wąskie. Przykładem jest ulica Spółdzielcza. W opinii przygotowanej przez MZD Kielce wskazano, że wspólna przestrzeń dla rowerzystów i pojazdów wyniesie tam nieco ponad 3 m. Podobnie sprawa wygląda na ulicy Pomorskiej. Z kolei na ulicy Chopina znaki informujące o drodze rowerowej zostały zaprojektowane na istniejących miejscach postojowych. Tu także okazuje się, że osiedlowa droga jest zbyt wąska.
Kieleccy radni są zdania, że każda oddolna inicjatywa mieszkańców miasta przedstawiona w ramach budżetu obywatelskiego jest godna uwagi, ale wszelkie zmiany w organizacji ruchu powinny być wprowadzane w przemyślany sposób.
Piotr Kisiel z klubu Prawa i Sprawiedliwości ma nadzieję, że projekt został należycie oceniony i przeanalizowany.
– Na tym obszarze miasta i tak mamy już do czynienia z ograniczoną liczbą miejsc parkingowych. Wyznaczanie kontrapasów dla rowerów może wpłynąć na zmniejszenie ich liczby. Istotne jest również bezpieczeństwo. W centrum Kielc mamy wyznaczone ścieżki rowerowe. Dodatkowo kontraruch wymaga też wzmożonej uwagi zarówno rowerzystów, pieszych, jak i kierowców – mówi Piotr Kisiel.
Kamil Suchański, przewodniczący klubu Bezpartyjni i Niezależni, także ostrożnie ocenia założenia tego projektu.
– Z pewnością należy uniknąć sytuacji, by w ramach budżetu obywatelskiego wdrożono kontraruch dla rowerzystów, jednocześnie uszczuplając liczbę miejsc parkingowych. Działa to też w drugą stronę. Jeśli możliwe jest wytyczenie kontrapasów bez szkody dla kierowców, to jak najbardziej należy rozwijać infrastrukturę dla rowerzystów. W innym wypadku będzie to oznaczało, że na etapie oceniania tego wniosku i konsultacji z kieleckimi drogowcami coś poszło źle – ocenia Kamil Suchański.
Jarosław Skrzydło, rzecznik MZD Kielce, zapewnia, że inwestycja nie będzie wiązała się z likwidacją miejsc postojowych.
– Nie planujemy tworzenia kontrapasów. Będzie to raczej kontraruch. To oznacza, że rowerzyści będą mogli się poruszać pod prąd ulicami jednokierunkowymi, na podstawie oznakowania głównie pionowego, ale też i poziomego. W niektórych lokalizacjach przy skraju jezdni zostaną namalowane symbole rowerów. W przypadku miejsc z zakazem wjazdu pod prąd pojawią się tabliczki z informacją, że nie dotyczy to jednośladów – dodaje.
Nowa organizacja ruchu ma pojawić się m.in. na ulicach Hipotecznej, Małej, Dużej oraz Leśnej. Wskazano także kilka dróg osiedlowych jak np. ulice Pomorska, Daleka, Mazurska Chopina czy Spółdzielcza.
Nowa organizacja ruchu, po wyłonieniu wykonawcy inwestycji, ma być wprowadzona w ciągu trzech miesięcy.
KIELCE. ULICE, NA KTÓRYCH MAJĄ POWSTAĆ KONTRAPASY ROWEROWE
- Hipoteczna (od pl. Wolności do ul. Sienkiewicza)
- Mała (od ul. Leśnej do ul. Kapitulnej)
- Duża (od ul. Czerwonego Krzyża do ul. św. Leonarda)
- Leśna (od wjazdu do Urzędu Miasta do ul. Małej)
- Lecha Kaczyńskiego (od pl. św. Wojciecha do ul. Warszawskiej)
- Bodzentyńska (od Rynku do ul. do ul. Wesołej)
- Wspólna (od ul. Żelaznej do budynku Wspólna 2a)
- Zdrojowa (od ul. Źródłowej do ul. Winnickiej)
- Kopernika (od zjazdu na parking KCK do ul. Kościuszki)
- Astronautów (od zjazdu do stacji paliw do ul. Źródłowej)
- Legnicka (od zjazdu na parking pomiędzy ul. Romualda i ul. Wiejską do ul. Dalekiej)
- Daleka ( od ul. Legnickiej do ul. Leszczyńskiej)
- Pomorska (od zjazdu przy parkingu w rejonie ul. Szczecińskiej do parkingu przy ul. Pomorskiej 69)
- Mazurska (od ul. Małopolskiej do ul. Włoszka oraz od ul. Kujawskiej do ul. Szczecińskiej)
- Konarskiego (od ul. Zielińskiego do ul. Kujawskiej)
- Spółdzielcza (od ul. Szczecińskiej do ul. Kujawskiej)
- Chopina ( od ul. Karłowicza do zjazdu na parking urzędu miasta)
- Rynek (łącznik ul. Bodzentyńskiej z ul. Dużą)