Długość dróg ekspresowych w Polsce przekroczyła 5 tys. km – poinformował we wtorek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji otwarcia ponad 40-km odcinka drogi ekspresowej S11 Koszalin-Bobolice.
– Polskim kierowcom udostępniamy kolejną bezpieczną i komfortową drogę”, (…) przekroczyliśmy magiczną granicę 5 tys. km dróg ekspresowych w Polsce” – mówił Andrzej Adamczyk w Kłaninie (Zachodniopomorskie). „Po otwarciu tego odcinka będziemy mogli mówić z dumą, że w Polsce mamy ponad 5 tys. km dróg szybkiego ruchu – zaznaczył minister infrastruktury.
Budujemy dużo i otwieramy dużo – podkreślał Adamczyk, zaznaczając, że „rozpoczynamy kolejne inwestycje drogowe”. Według niego „w innych państwach UE i poza Unią zazdroszczą nam tak znakomicie zorganizowanych placów budów” przy inwestycjach drogowych.
Blisko 48-kilometrowa trasa S11 od Koszalina do Bobolic realizowana była w trzech odcinkach: Koszalin – Zegrze Pomorskie (16,8 km), Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km) oraz Kłanino – Bobolice (11,6 km). Poszczególne fragmenty trasy budowały firmy: Budimex, Mostostal oraz konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. W szczycie prac, latem ub.r. roboty na trasie prowadziło 1200 pracowników przy użyciu 800 jednostek sprzętu.
Nowa droga wyprowadza ruch tranzytowy z Bobolic i wszystkich miejscowości położonych przy obecnej DK11 pomiędzy Koszalinem i Bobolicami. Budowa S11 Koszalin – Bobolice została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowę o dofinansowanie podpisano w listopadzie 2022 r. Całkowita wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE wynosi ponad 856 mln zł.
30 sierpnia br. GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy z firmą Intercor na realizację ostatniego odcinka S11 w Zachodniopomorskiem. Ponad 24-kilometrowa trasa między Bobolicami a Szczecinkiem będzie kosztować ponad 1,1 mld zł i ma być gotowa w 2026 r. Zgodnie z umową wykonawca ma 10 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych i 19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, na realizację robót.
Natomiast od 2019 r. kierowcy mogą korzystać z 35,5-km, wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka o długości 12 km.
Wiceszef MSWiA Paweł Szefernaker podkreśli we wtorek, że kolejne etapy S11 „od Poznania na Śląsk są już przygotowywane pod proces przetargowy i będą realizowane”. „Na wszystkie etapy budowy S11 na południe są zagwarantowane środki w budżecie państwa” – zaznaczył.
Do 2030 r. cała trasa S11 ma połączyć Pomorze Środkowe przez Piłę, Poznań i Kępno z aglomeracją śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć około 550 km. (PAP)