Liczba wypadków drogowych spadła w Poznaniu w latach 2018-2022 o ponad jedną trzecią – poinformował poznański samorząd. Jak podkreślono jest to efekt ściślejszej współpracy miasta z policją, modernizacji infrastruktury oraz zmiany zachowań uczestników ruchu.
W ciągu ostatnich pięciu lat systematycznie spada liczba wypadków i kolizji, szczególnie z udziałem pieszych oraz z ich winy. W 2018 roku odnotowano ich 862, cztery lata później było ich 551, natomiast do połowy września tego roku – 384.
Poznański magistrat poinformował, że dzięki współpracy miasta z policją można łatwiej zidentyfikować, w jakich rejonach Poznania występuje największe zagrożenie w ruchu drogowym – policja może tam wysłać dodatkowe patrole.
Policjanci i strażnicy odwiedzają też np. okolice szkół oraz drogi o dużym natężeniu ruchu. We współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD) na ul. Hetmańskiej, Głogowskiej i Dąbrowskiego zainstalowano kontrolujące prędkość radary.
Asp. Anna Bręk, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu podkreśliła, że na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym wpływa wiele czynników, to m.in. poprawa infrastruktury, ograniczenia prędkości, fotoradary, a także nieuchronność i wysokość kar.
– Wspólnie z miastem i jego jednostkami systematycznie badamy i monitorujemy ruch drogowy w Poznaniu. Fotoradary na ulicach, gdzie ruch jest szczególnie duży, działają odstraszająco, ale skutecznie – powiedziała policjantka.
Miasto buduje i modernizuje chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe i inne elementy infrastrukturalne poprawiające bezpieczeństwo na drogach. Dotyczy to zwłaszcza okolic szkół i innych miejsc o dużym natężeniu ruchu pieszych.
Rozszerzane są strefy uspokojonego ruchu, porządkowane jest parkowanie, w niebezpiecznych miejscach projektuje się wyniesione skrzyżowania, progi spowalniające i azyle. Pod kątem m.in. ruchu pieszego w mieście projektowane są nowe sygnalizacje świetlne oraz doświetlane przejścia.
W ramach projektu „Bezpieczna droga do szkoły” przeprowadzono audyty prawie 70 placówek i wdrożono zmiany w otoczeniu 25 z nich, korygując oznakowanie i przejścia dla pieszych.
Od początku 2023 r. roku miejski inżynier ruchu zatwierdził ponad 360 zmian stałej organizacji ruchu, które przyczyniają się m.in. do poprawy bezpieczeństwa na drogach.