Wiemy, który wariant obwodnicy Starachowic będzie rekomendowany we wniosku o decyzję środowiskową dla realizacji inwestycji. Specjalna Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazała, że najlepszy będzie wariant przebiegający na północ od drogi krajowej nr 42.
Obwodnica Starachowic będzie stanowiła nowy ciąg drogi krajowej nr 42 wraz z realizowaną obwodnicą Wąchocka, co poprawi skomunikowanie drogi ekspresowej S7 z drogą krajową nr 9. Całość ułatwi podróżowanie pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną, a Ostrowcem Świętokrzyskim.
Przypomnijmy, że w ramach prac przygotowawczych opracowano trzy warianty przebiegu trasy z dodatkowym podwariantem. Zostały one przedstawione mieszkańcom podczas spotkań informacyjnych. Dwa warianty obwodnicy, w tym rekomendowany, poprowadzono na północ od obecnej drogi krajowej nr 42. Natomiast trzeci wariant biegnie po południowej stronie drogi krajowej nr 42, w obecnym śladzie trasy krajowej.
We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej będą ujęte wszystkie zaprojektowane warianty. Jednak jeden z nich, wariant 3a, został rekomendowany przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Zaczyna się on na skrzyżowaniu z budowaną obwodnicą Wąchocka w ciągu DK42 i na początkowym odcinku pokrywa się z realizowaną obwodnicą północną Starachowic w ciągu drogi wojewódzkiej. Kolejny odcinek zaczyna się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 744 i biegnie po nowym śladzie w kierunku DK9, gdzie włącza się na północ od miejscowości Młynek.
W najbliższym czasie GDDKiA złoży wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w której ostatecznie wskazany zostanie wariant do realizacji.
Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału GDDKiA przypomina, że celem budowy obwodnicy Starachowic jest zwiększenie przepustowości i płynności ruchu tranzytowego w ciągu drogi krajowej nr 42, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i odciążenie układu komunikacyjnego miasta. Inwestycja podniesie komfort życia mieszkańców, a także przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin i hałasu. Poprawi się też dostępność do terenów Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
W ramach inwestycji powstanie droga o ruchu przyspieszonym o długości około 16 km, a także skrzyżowania umożliwiające powiązanie obwodnicy z istniejącymi drogami. Planowana jest budowa dodatkowych jezdni do obsługi przyległych terenów lub przebudowa innych dróg publicznych. Szczegółowe rozwiązania zostaną opracowane na etapie projektu budowlanego.