PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na modernizację 50 wagonów do standardu wagonów COMBO. Są to wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przestrzeniami rodzinnymi oraz dla osób z niepełnosprawnościami – przekazała w piątek kolejowa spółka.
Na wykonanie zamówienia H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, która złożyła najkorzystniejszą ofertę na kwotę 461 mln zł brutto, ma 36 miesięcy od podpisania umowy.
Obecnie w swoim parku taborowym PKP Intercity posiada 60 wagonów typu COMBO. Docelowo przewoźnik będzie dysponował 110 wagonami tego typu.
Jak przekazała spółka, wagony typu COMBO to wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, które mają charakteryzować się wydzielonymi przestrzeniami rodzinnymi oraz dla osób z niepełnosprawnościami. „W tej ostatniej znajdzie się specjalny przedział dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów” – zwrócono uwagę. Przedziały mają posiadać cztery pełnowymiarowe fotele, w tym dwa umożliwiające – po złożeniu siedziska – umieszczenie wózków inwalidzkich. Miejsca te będą miały trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i temperaturą, indywidualne stoliki oraz dużą śmietniczkę.
Wagony będą dysponowały rampą, która pozwoli osobom poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Pojazdy będą mieć automatyczne drzwi przedziałowe, bez progu, ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy zostaną przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Wagony będą wyposażone również w kontrastowe drzwi wejściowe i przejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Ponadto toaleta zostanie przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
Wagony COMBO mają także zostać przystosowane do potrzeb rodzin z małymi dziećmi. W każdym będą dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, przyjazne dla najmłodszych. Siedziska foteli połączą się ze sobą, dzięki czemu utworzą jedną płaszczyznę, która może być użyteczna np. podczas drzemki malucha. W przedziałach znajdą się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona zostanie w przewijak dla dzieci.
Zgodnie z komunikatem spółki w pojeździe znaleźć się ma także część bezprzedziałowa. W jednym z przedsionków ulokowane będą miejsca przystosowane do przewozu rowerów i przestrzeń, w której mają stanąć maszyny vendingowe – jedna na napoje zimne i przekąski, a druga na ciepłe napoje.
PKP Intercity oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) to połączenia ekspresowe.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz stacje postojowe.