Coraz więcej rowerzystów w województwie świętokrzyskim. Specjalne liczniki sumujące liczbę przejeżdżających jednośladów odnotowały widoczny wzrost.
Są one zainstalowane w Sandomierzu, Sielpi i Kielcach na Stadionie. W Sandomierzu ruch zwiększył się 23 proc., Sielpi o 17 proc., a w Kielcach o 3,5 proc.
W lipcu ubiegłego roku zamontowano systemy liczące przejazdy rowerowe w kolejnych miejscach – w Bałtowie, Świętej Katarzynie oraz na Świętym Krzyżu.
Od 1 stycznia do 27 grudnia 2023 roku odnotowano łącznie we wszystkich sześciu punktach pomiarowych ponad 171 tys. przejazdów rowerowych. Największym zainteresowaniem cieszył się Sandomierz z liczbą 56 552 rowerzystów, następne były Kielce 53 071. Podium zamyka Sielpia Wielka z liczbą 36 071 jednośladów.
Szczyt sezonu rowerowego przypadał na okres od maja do września. Co ciekawe jednak największy ruch rowerowy zanotowano poza sezonem – w niedzielę 1 października – wtedy we wszystkich 6 lokalizacjach odnotowano 3 932 przejazdy. Jeśli chodzi o najlepszy wynik konkretnego miejsca – był to 1 maj w Sandomierzu – wtedy przejechało tu 1046 rowerzystów.
Dane pokazują wyraźnie – że na szlaki rowerowe w regionie wyjeżdża coraz więcej entuzjastów jednośladów.
Dlaczego ruch najbardziej zwiększył się w Sandomierzu? Według Tomasza Jamki, członka zarządu województwa odpowiedzialnego za turystykę, to miejsce wyróżniające się na mapie regionu.
– To miasto królewskie – piękne, turystyczne. Nie ma co ukrywać, że jest też świetnie rozpromowane przez serial telewizyjny „Ojciec Mateusz”. Na rowerze można przejechać jego ścieżkami – mówi.
Sukcesu Sielpi doszukiwać można się w zmianach, jakie w ostatnim czasie nastąpiły wokół zbiornika – w minionym roku został on kompleksowo zrewitalizowany. Tomasz Jamka podkreśla, że Sielpia jest dziś znanym nie tylko w regionie ośrodkiem wypoczynkowym.
– Jest pięknie urządzony i przygotowany do przyjęcia turystów. Nowe wypożyczalnie sprzętu, bogata infrastruktura wokół zbiornika – to wszystko przyciąga turystów. Ci z kolei stawiają nie tylko na bierny odpoczynek na plaży, lecz także coraz chętniej łączą go z aktywnością i zwiedzają przy okazji okoliczne atrakcje na rowerach – zaznacza.
Dziwić z kolei może zaledwie 3,5-procentowy wzrost ruchu rowerowego w Kielcach, tym bardziej że w 2023 roku przed sezonem uruchomiono miejską wypożyczalnię rowerów, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Tomasz Jamka twierdzi, że Kielecki Rower Miejski został stworzony do innych celów.
– Pętlę indukcyjną zamontowaliśmy w atrakcyjnym turystycznie miejscu – w pobliżu Stadionu Leśnego, tam gdzie prowadzi szlak Green Velo. Miejsce to nie odzwierciedla ruchu rowerowego w centrum Kielc, na który z kolei wpływa zapewne Kielecki Rower Miejski. Jest on wykorzystywany bardziej w celach komunikacyjnych, by dostać się w konkretne miejsce, do pracy, nie służy zaś przede wszystkim przejażdżkom i turystyce, którą właśnie chcemy monitorować – mówi.
Władze województwa planują rozszerzenie tras rowerowych w regionie. Jeszcze w tym półroczu będą składać wniosek o pozyskanie funduszy unijnych na utworzenie atrakcyjnej trasy na wałach przeciwpowodziowych Wisły we współpracy z innymi województwami. W tej chwili trwa także weryfikacja wniosków złożonych przez gminy z regionu na dofinansowanie budowy ścieżek rowerowych na ich terenach.