Kielecka rada miasta zdecydowała o wprowadzeniu kolejnych zmian w lokalnych standardach urbanistycznych.
Mowa o określeniu dokładnej liczby miejsc parkingowych oraz dla rowerów, przy planowanych inwestycjach mieszkaniowych i usługowych. Projekt przygotowany przez kielecki ratusz ma być odpowiedzią na zapowiadane zmiany w ustawie lex deweloper. Wielce prawdopodobne, że współczynnik 1,5 miejsca postojowego na lokal mieszkalny w przyszłości zostanie zmniejszony.
Piotr Hetmańczyk, kierownik Biura Planowania Przestrzennego w kieleckim ratuszu tłumaczy, że przyjęcie uchwały pozwoli władzom miasta przygotować się na potencjalne zmiany z wyprzedzeniem.
– Lokalne standardy urbanistyczne, w proponowanym przez nas kształcie określają minimalne wskaźniki miejsc postojowych dla tych typów inwestycji, których nie uwzględniono w ustawie, czyli dla rowerów i przy lokalach usługowych. Ponadto po ostatniej nowelizacji, kiedy zwiększono liczbę miejsc parkingowych w przeliczeniu na lokal mieszkalny do 1,5, my jak i ustawodawca, otrzymywaliśmy szereg sygnałów, że jest to zbyt wysoka wartość. Dlatego spodziewamy się, że zostanie ona zmniejszona w kolejnej nowelizacji – mówił
Projekt uchwały wzbudził u części radnych wątpliwości. Największe zastrzeżenia ma Kamil Suchański, szef klubu Bezpartyjni i Niezależni. Radny wskazał, że łączenie lokalnych standardów urbanistycznych z zapisami ustawy jest bezzasadne. Zwrócił też uwagę, że miejscy urzędnicy w zapisach uchwały powołują się na art. 17 ustawy lex deweloper. Jednak jego zdaniem nikt nie wziął pod uwagę tego, że zapisy ustawy mogą ulec kolejnym zmianom co spowoduje, że uchwała przyjęta przez kielecką radę miasta przestanie być aktualna.
– Z jednej strony dla strefy A definiujecie, że minimalny wskaźnik liczby miejsc parkingowych dla budynków wielorodzinnych oraz jednorodzinnych ma być zgodny z art. 17 ustawy. Z drugiej, dla strefy B podawane są konkretne wartości dla budynków jednorodzinnych. Nie do końca wiadomo o co tu chodzi. Czy to oznacza, że lada moment pojawi się wniosek w trybie ustawy lex deweloper, który akurat wkomponuje się w te zmiany – pytał.
– Po to ustaliliśmy minimalną liczbę miejsc parkingowych, aby ona obwiązywała. Teraz zakładamy, że ustawodawca będzie miał pod tym względem mniejsze oczekiwania i automatycznie chcemy zmieniać nasze standardy. A może lepiej byłoby poczekać i przemyśleć ten krok. Nie rozumiem też dlaczego wprost odnosimy się do art. 17 ustawy lex deweloper, choć nie wiemy do końca co ten zapis może zawierać – mówi.
Jego głos poparło kilkoro innych radnych z klubu Koalicji Obywatelskiej, którzy też dopytywali o celowość wskazywania konkretnego artykułu w ustawie, a także czy rada miasta musi teraz przyjmować nowe standardy urbanistyczne.
Przypomnijmy, że zgodnie z obowiązującymi lokalnymi standardami urbanistycznymi w zakresie tworzenia nowych miejsc parkingowych w Kielcach obowiązują dwie strefy – A oraz B. Na podstawie przyjętej we wrześniu 2023 roku uchwały w obu przypadkach wymagana minimalna liczba miejsc parkingowych wynosi 1,5 miejsca na lokal mieszkalny w budynku wielorodzinnym. Mowa tu zarówno o ścisłym śródmieściu, jak i reszcie obszaru miasta.