Więcej tras rowerowych, nowe przystanki, szlak łączący Kadzielnię z rezerwatem na Ślichowicach, a także specjalny pojazd skanujący strefę płatnego parkowania. To plany kieleckich drogowców na najbliższe lata.
Miejski Zarząd Dróg w Kielcach w najbliższych latach planuje przeprowadzić wiele inwestycji związanych z rozwojem miejskiej infrastruktury drogowej. Realizacja ambitnych i kosztownych zamierzeń wartych ponad 50 mln zł będzie możliwa dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej.
Jarosław Skrzydło, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg informuje, że instytucja w planach ma przeprowadzenie łącznie czterech dużych inwestycji. Pierwszym z tych projektów jest budowa dwóch przystanków przy ul. Krakowskiej przy moście na Silnicy oraz budowa tras rowerowych przy ul. Jagiellońskiej, Bohaterów Warszawy, Szczecińskiej oraz Sandomierskiej. Szacunkowa wartość projektu to niemal 20 mln zł.
– Zadanie zakłada m.in. budowę dwóch przystanków przy ul. Krakowskiej, w rejonie mostu na Silnicy. Pojawiały się wnioski od kielczan, którzy zgłaszali, że takiej infrastruktury brakuje w tym miejscu. Mamy już dokumentację projektową. Projekt ten obejmuje też budowę dróg dla rowerów przy ul. Jagiellońskiej, na odcinku od ul. Piekoszowskiej do ul. 1 Maja, po północnej stronie ul. Bohaterów Warszawy oraz po wschodniej stronie ul. Szczecińskiej, między ul. Zagórską, a ul. Bohaterów Warszawy, a także po północnej stronie ul. Sandomierskiej na odcinku od ul. Śląskiej do al. Solidarności. W ramach projektu przewidziano również budowę dwóch przystanków komunikacji miejskiej przy al. Solidarności w pobliżu skrzyżowań z ul. Leszczyńską i Niską – tłumaczy.
Drogowcy chcą także wybudować wzdłuż ul. Massalskiego i Grunwaldzkiej tzw. szlak geologiczny, który ma połączyć dwie kieleckie atrakcje geologiczne – Kadzielnię oraz rezerwat Ślichowice. W tym przypadku szacunki przewidują, że projekt pochłonie około 15 mln zł.
– Nowa infrastruktura rowerowa powstałaby na ul. Massalskiego oraz na ul. Grunwaldzkiej w miejscach gdzie ścieżek dla rowerów nie ma lub gdzie chcemy je przebudować. Jest to m.in. północna strona ul. Grunwaldzkiej pomiędzy ul. Podklasztorną i ul. Jagiellońską, południowa strona ul. Grunwaldzkiej od ul. Jagiellońskiej do węzła Żytnia. Mamy też w planach przebudowę drogi dla rowerów przebiegającej w pobliżu zakładów Społem – mówi.
Kontynuacją ścieżki łączącej dwa rezerwaty ma być trasa dla rowerów wzdłuż ul. Armii Krajowej, a także nowy fragment przy ul. Krakowskiej. Kolejny projekt również jest związany z infrastrukturą rowerową. W tym przypadku rozwój infrastruktury niskoemisyjnej ma nastąpić w rejonie ul. Zagnańskiej oraz Szajnowicza-Iwanowa. Szacunkowa wartość tego zadania wynosi około 12 mln zł.
– Planujemy budowę dróg dla rowerów wzdłuż ul. Zagnańskiej, mniej więcej od ul. Jesionowej do ul. 1 Maja. Chcemy w ten sposób połączyć się z rejonem ul. Czarnowskiej, tak aby droga rowerowa przebiegała w sąsiedztwie centrum komunikacyjnego. Następnie zostałaby poprowadzona wzdłuż zachodniej strony ul. Żelaznej, od dworca PKP do ul. Grunwaldzkiej. Kolejnym elementem tego projektu byłaby budowa trasy dla rowerzystów wzdłuż al. Szajnowicza-Iwanowa od ul. Massalskiego do ul. Malików, po obu stronach – wyjaśnia.
Nowe parkometry i auta skanujące pojazdy
Ostatnie przedsięwzięcie jest związane z rozbudową strefy płatnego parkowania wraz z zakupem parkometrów oraz samochodów skanujących strefę. Wartość tego zadania wyceniono na około 7,5 mln zł.
– W ramach tego projektu chcielibyśmy wymienić stare parkometry zlokalizowane w obecnej podstrefie A. Oprócz tego planujemy zakupić dwa pojazdy umożliwiające wykonanie skaningu strefy parkowania. Ten system pozwala na odczytywanie tablic rejestracyjnych, co z kolei umożliwia zweryfikowanie czy osoba kierująca danym pojazdem opłaciła postój – dodaje.
Jarosław Skrzydło podkreśla, że realizacja większości ze wspomnianych przedsięwzięć prawdopodobnie rozpocznie się w 2025 roku. Łączna wartość wszystkich projektów wynosi szacunkowo ponad 50 mln zł, przy czym unijne dofinansowanie ma wynieść około 80 proc. Dofinansowania mają pochodzić m.in. z programu operacyjnego Polska Wschodnia oraz Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego.
INWESTYCJE PLANOWANE PRZEZ MZD KIELCE W NAJBLIŻSZYCH LATACH
- budowa dwóch przystanków komunikacji miejskiej przy ulicy Krakowskiej, przy moście na Silnicy
- budowa dwóch przystanków komunikacji miejskiej przy alei Solidarności, w pobliżu skrzyżowań z ulicami Leszczyńską i Niską
- budowa dróg dla rowerów przy ulicach Jagiellońskiej, Bohaterów Warszawy, Szczecińskiej oraz Sandomierskiej
- budowa dróg dla rowerów:
– przy ulicy Jagiellońskiej, na odcinku od ulicy Piekoszowskiej do ulicy 1 Maja
– po północnej stronie ulicy Bohaterów Warszawy
– po wschodniej stronie ulicy Szczecińskiej, między ulicami Zagórską i Bohaterów Warszawy
– po północnej stronie ulicy Sandomierskiej, na odcinku od ulicy Śląskiej do alei Solidarności
- budowa tzw. szlaku geologicznego, który ma połączyć dwie kieleckie atrakcje geologiczne – Kadzielnię oraz rezerwat Ślichowice – wzdłuż ulic Massalskiego i Grunwaldzkiej
- budowa dróg dla rowerów przy ulicach Massalskiego i Grunwaldzkiej, m.in. północna strona ulicy Grunwaldzkiej pomiędzy ulicami Podklasztorną i Jagiellońską, a także południowa strona ulicy Grunwaldzkiej od ulicy Jagiellońskiej do węzła Żytnia
- przebudowa drogi dla rowerów przebiegającej w pobliżu zakładu Społem
- budowa dróg dla rowerów wzdłuż ulicy Armii Krajowej, a także nowy fragment przy ulicy Krakowskiej
- budowa dróg dla rowerów wzdłuż ulicy Zagnańskiej, odcinek od ulicy Jesionowej do ulicy 1 Maja
- budowa dróg dla rowerów wzdłuż zachodniej strony ulicy Żelaznej, od dworca PKP do ulicy Grunwaldzkiej
- budowa dróg dla rowerów wzdłuż alei Szajnowicza-Iwanowa, od ulicy Massalskiego do ulicy Malików (po obu stronach)
- rozbudowa strefy płatnego parkowania wraz z zakupem parkometrów oraz samochodów skanujących strefę (system pozwalający na odczytywanie tablic rejestracyjnych, co umożliwia zweryfikowanie opłacenia za postój)