– Doradztwo zawodowe, to ważny element w edukacji młodych ludzi, podejmujących decyzje o swojej drodze życiowej – stwierdziła Izabela Juszkiewicz, kierownik pracowni rozwoju w Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Jak podkreśliła – bezpośredni kontakt z osobami, które służą wsparciem i radą, potrafią wskazywać różne możliwości i obszary rozwoju osobistego jest nie do przecenienia i nie może go zastąpić żadna technologia, ani też sztuczna inteligencja lub Internet.
Izabela Juszkiewicz dodała, że od 2019 roku, kiedy doradztwo zawodowe, dzięki projektom unijnym pojawiło się w szkołach, jako zajęcia obowiązkowe, ta dziedzina cały czas się rozwija.
– Badania przeprowadzone przez resort edukacji w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych wykazały, że ponad 40 proc. uczniów pozytywnie ocenia działania, realizowane na ich rzecz – przypomniała. Zaznaczyła, że pomoc młodemu człowiekowi w dokonywaniu wyboru ścieżki kariery zawodowej powinna być cały czas wzmacniana.
– Żyjemy w czasach bardzo dużego natężenia informacji. Młodzi ludzie mają bardzo szeroki wybór możliwości korzystania z różnych porad, chociażby z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Ale sztuczna inteligencja jest zero-jedynkowa, analizuje tylko te dane, które do niej wprowadzono, nie zastąpi doradcy zawodowego – podkreśliła pedagog.
Izabela Juszkiewicz powiedziała, że doradztwo zawodowe w szkołach realizowane jest na poziomie grupowym, w klasach. Są jednak inne instytucje, które również oferują takie wsparcie na poziomie indywidualnym, to na przykład poranie psychologiczno-pedagogiczne. Warto zatem prowadzić działania promocyjne, pokazujące zarówno uczniom, jak i rodzicom możliwości korzystania z takich usług. Bardzo istotnym, współczesnym trendem jest także wsparcie ze strony powiatowych urzędów pracy.
Doradztwo zawodowe nie daje gotowych rozwiązań, ale otwiera perspektywy, pokazuje, jakie są predyspozycje dziecka, jego zainteresowania, pokazuje kierunki, które należy wzmocnić. Jak powiedziała Izabela Juszkiewicz – rolą doradcy zawodowego jest odkrycie i wskazanie kompetencji ucznia, które powinien rozwijać. Te kompetencje, to zdolności liderskie, umiejętności komunikacyjne, zdolności społeczne. Doradca jest zorientowany we współczesnych trendach na rynku pracy, więc może wskazać kierunek rozwoju młodego człowieka.
Pedagog zaznaczyła, że jest to bardzo istotny czynnik w kształtowaniu kompetencji uczniów, dlatego w szkołach powinno być więcej godzin lekcyjnych z poradnictwa zawodowego, także indywidualnego. Dzięki temu młodym ludziom łatwiej będzie znaleźć swoją przestrzeń na rynku pracy.