75 proc. Polaków spędza w internecie do 4 godzin dziennie swojego wolnego czasu – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”.
W raporcie wskazano, że niezależnie od wieku Polacy chętnie korzystają z sieci poza wypełnianiem obowiązków zawodowych. Czterech na dziesięciu respondentów spędza w swoim wolnym czasie w internecie od 1 do 2 godzin dziennie. Podobny odsetek (36 proc.) przeznacza na to od 3 do 4 godzin. Znacznie mniejsza grupa Polaków jest online między 5 a 6 godzin dziennie poza wypełnianiem obowiązków służbowych (14 proc.). Z kolei co trzynasty badany przyznaje, że spędza w swoim wolnym czasie więcej niż 6 godzin w sieci każdego dnia.
Wyniki badania Santander Consumer Banku wskazują, że im starsza grupa wiekowa, tym mniej godzin przeznacza na działania w internecie. Połowa osób w wieku 50-59 lat oraz prawie 60 proc. seniorów powyżej 60 roku życia poświęca na to od 1 do 2 godzin dziennie swojego wolnego czasu, przy czym w grupie wiekowej 18-29-latków odsetek ten wynosi 11 proc. Najmłodsi badani najczęściej są online, po pracy między 5 a 6 godzin dziennie – tę odpowiedź wybrało prawie 40 proc. ankietowanych z tej grupy. Nieco mniej, bo jedna trzecia respondentów w tym wieku spędza od 3 do 4 godzin dziennie w sieci w swoim czasie wolnym. Taki zakres godzinowy wskazywali często także badani w wieku 30-39 lat (46 proc.) oraz 40-49-latkowie (41 proc.).
– Jak pokazują wyniki naszego badania, im młodsza grupa wiekowa, tym więcej godzin wpatruje się w ekran. Aż dwie na dziesięć osób między 18 a 29 rokiem życia przyznało, że jest online ponad 6 godzin dziennie poza obowiązkami zawodowymi. Z kolei wśród seniorów, żadna osoba nie zadeklarowała, że przeznacza tyle wolnego czasu na internet. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, ale z pewnością znaczącą jest fakt, że starszym osobom sieć służy zaspokojeniu konkretnej potrzeby, z kolei młodsze grupy traktują internet jako integralną część ich życia – powiedziała cytowana w raporcie Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku.
Wyniki badania Santander Consumer Banku pokazują, że Polacy spędzają wolny czas online, korzystając z różnorodnych treści i opcji, jakie oferuje świat wirtualny. Wśród najpopularniejszych aktywności podejmowanych online badani wskazywali sprawdzanie wiadomości z Polski i ze świata (64 proc.), rozrywkę m.in. oglądanie filmów, słuchanie muzyki (57 proc.), korzystanie z bankowości elektronicznej lub mobilnej (54 proc.) oraz mediów społecznościowych (49 proc.). Znacznie rzadziej poświęcają czas spędzany w sieci na wypełnianie spraw urzędowych (16 proc.), dokształcanie się (16 proc.) czy śledzenie nowych trendów w wybranej dziedzinie (15 proc.). Ponadto 47 proc. ankietowanych robi zakupy online, a 25 proc. szuka promocji, rabatów i wyprzedaży.
Z raportu wynika, że 85 proc. osób powyżej 60 roku życia deklaruje, że w sieci najczęściej sprawdza wiadomości z Polski i ze świata, a wśród 18-29-latków robi to 40 proc. Najmłodsza badana grupa najwięcej wolnego czasu w internecie spędza na rozrywce (83 proc.) np. oglądając filmy bądź słuchając muzyki oraz na korzystaniu z mediów społecznościowych (55 proc.). Z kolei 30-39-latkowie najczęściej ze wszystkich grup wiekowych robią zakupy online (59 proc.). Osoby między 30 a 39 rokiem życia najchętniej szukają też promocji, rabatów i wyprzedaży w sieci (35 proc.).
Wyniki wskazują jednocześnie, że respondenci swój wolny czas przeznaczają nie tylko na rozrywkę, ale także na sprawy finansowe. Ponad połowa Polaków korzysta z bankowości elektronicznej lub mobilnej, a im starsza grupa, tym częściej to robią. Sześć na dziesięć osób powyżej 30 roku życia deklaruje, że najwięcej czasu w sieci spędza w bankowości elektronicznej lub mobilnej. Znacznie mniej, bo 36 proc. osób w wieku 18-29 lat przeznacza na to swój wolny czas.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu.