62 proc. ankietowanych Polaków bardziej obawia się o bezpieczeństwo swoich danych niż przed wprowadzeniem RODO – wynika z opublikowanego we wtorek badania KPMG. Największe obawy wzbudza wykorzystanie technologii AI do kradzieży danych osobowych.
Rozwój sztucznej inteligencji na nowo definiuje obszar prywatności danych osobowych i nasila pesymistyczne nastroje społeczne dotyczące ich bezpieczeństwa – podano w badaniu.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że Polacy wyrażają niepokój związany z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, w tym generatywną AI, które w ich opinii mogą zagrażać bezpieczeństwu danych osobowych w sieci. Niepokój wywołują między innymi algorytmy uczące się preferencji osób przeglądających treści w serwisach społecznościowych. Takie mechanizmy budzą obawy u 59 proc. ankietowanych z Polski i 66 proc. badanych z Europy. Dodatkowo, treści typu deepfake zostały uznane za niepokojące przez 76 proc. badanych Polaków oraz przez 80 proc. pozostałych Europejczyków. Ponadto, 71 proc. respondentów badania KPMG czuje dyskomfort związany z podsłuchiwaniem przez asystentów głosowych.
Zgodnie z opinią respondentów z UE właściwe przetwarzanie danych osobowych powinno być głównie zadaniem banków (23 proc.), instytucji państwowych (19 proc.) oraz policji i sądów (19 proc.). Tymczasem instytucje państwowe nie zajmują czołowych miejsc wśród sektorów cieszących się obecnie najwyższym poziomem zaufania społecznego pod względem bezpieczeństwa danych osobowych. Jedynie 13 proc. respondentów wykazuje, że obdarza je największym zaufaniem w tym zakresie. Europejczycy wykazują największe zaufanie do banków oraz policji i sądownictwa (po 24 proc. wskazań). Dostawcy usług opieki zdrowotnej zostali wymienieni przez 15 proc. respondentów jako godni zaufania, podczas gdy sprzedawcy detaliczni (2 proc.) i media społecznościowe (3 proc.) zajmują najniższe pozycje w rankingu.
W badaniu „European Privacy Market Research 2023” zebrano opinie mieszkańców 18 krajów UE, w tym Polski, na temat zaufania do podmiotów zarządzających danymi osobowymi oraz wpływu sztucznej inteligencji, mediów społecznościowych i innych innowacyjnych rozwiązań na jakość ochrony tych danych.
KPMG jest firmą konsultingową; działa w 143 krajach i zatrudnia ponad 273 tys. pracowników.