Polska należy do czołowych producentów i eksporterów wyrobów piekarskich w Unii Europejskiej, krajowy sektor charakteryzuje się wysokim tempem rozwoju – wskazano w raporcie banku Pekao.
Autor raportu zauważył, że pieczywo, pomimo spadków w długim okresie, znalazło kategorie, w których zaobserwowano rozwój – np. pieczywo mrożone. W latach 2015-2021, wolumen jego produkcji rósł średnio o 16 proc. rdr, natomiast w dynamika za rok 2022 wyniosła 21 proc.
Polski konsument ograniczył zakup świeżego pieczywa na rzecz pozostałych wyrobów. Jak wyliczono, w latach 2010-2022 średniomiesięczne spożycie pieczywa spadło o 45 proc., natomiast spożycie pozostałych wyrobów wzrosło o 66 proc.
Zgodnie z raportem, przeciętnie 20 proc. wartości przychodów branży generują produkty na eksport. Wartość obrotów eksportowanych produktów branży piekarniczej wyniosła w ubiegłym roku 7 proc., dając tym samym 7 pozycję w UE, natomiast w ujęciu wolumenowym wyniosła 9 proc. dając 4 miejsce. Według analizy Polska jest również istotnym eksporterem poza kraje UE, choć – jak zaznaczono – obecność w tym sektorze jest poniżej potencjału.
„Perspektywy branży, naszym zdaniem, są umiarkowanie optymistyczne. Ważnym wsparciem sprzedaży pozostaje sam charakter wyrobów piekarskich jako podstawowego produktu spożywczego” – powiedział Grzegorz Rykaczewski, cytowany w raporcie. Dodał, że w krótkim czasie wzrost dochodu w gospodarstwach domowych powinien skutkować popytem na wyroby piekarnicze.
Jego zdaniem fakt, że dynamika wynagrodzeń w Polsce pozostaje wyższa niż inflacja, ma przełożenie na skłonność konsumentów na zwiększenie wydatków. Ekspert zauważył jednak, że wydatki na wyroby zbożowe w Polsce są dalej niższe niż w bogatszych krajach UE, zakładając podobny profil konsumpcji.