160 tys. zł. straciła 36-letnia mieszkanka powiatu staszowskiego w 2022 roku, a ostatnio w kwietniu 20 tysięcy złotych stracił mieszkaniec Rogowa w gm. Końskie. Oboje uwierzyli fałszywemu pracownikowi banku. Jak nie dać się nabrać na ten rodzaj oszustwa powiemy w czwartek (23 maja) o godz. 17.00 w „Pokoleniu jutra”.
Oszustwo na pracownika banku jest jednym z najpopularniejszych, a mimo to ciągle działa. Jak wyjaśnia podkomisarz Marcin Zagórski z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości scenariusz jest zawsze podobny: oszust podaje się za pracownika banku i pyta czy wykonywaliśmy ostatnio przelew. Po zaprzeczeniu mówi o tym, że zaobserwował podejrzaną transakcję na naszym rachunku i jeżeli chcemy uniknąć utraty pieniędzy to konieczne jest przelanie ich na konto techniczne.
-My w pierwszej chwili cieszymy się, że ktoś chce nam pomóc i uratować nasze pieniądze. Ta prosta sztuczka z propozycją pomocy sprawia, że ufamy tej osobie.
Jak dodaje policjant zmylić może nas też wyświetlający się na naszych aparacie telefonicznym numer telefonu podobny do infolinii banku.
-To może być mylne dla nas, że dzwoni telefon i widzimy faktycznie infolinie banku. Technologia umożliwia oszustom podszycie się pod inny numer telefonu, to tzw. spoofing.
Wszystkie rozmowy z policjantem o oszustwach matrymonialnych, inwestycyjnych czy fałszywych sklepach internetowych można znaleźć w podcastach na stronie cempolska.pl