Przy zastrzeżonym numerze PESEL bez problemu zrealizujemy receptę czy wizytę u lekarza i sprawy urzędowe – tłumaczą eksperci z Centralnego Ośrodka Informatyki.
Od 1 czerwca instytucje finansowe, notariusze i operatorzy komórkowi muszą weryfikować, czy PESEL klienta został zastrzeżony. Rozwiązanie ma ograniczyć ryzyko wyłudzenia danych, w celu na przykład wzięcia pożyczki.
Hubert Gniadowicz, Dyrektor Pionu Usług Cyfrowych w Centralnym Ośrodku Informatyki powiedział, że procedura zastrzeżenia lub odblokowania PESEL-u trwa kilkanaście sekund, a maksymalnie kilka minut w przypadku prowadzenia prac serwisowych.
– Tutaj jest jeden wyjątek. W sytuacji, kiedy chcemy wypłacić z konta więcej niż wynosi trzykrotność minimalnej pensji krajowej, wtedy czas oczekiwania wynosi przeważnie kilkanaście godzin. Zrobiono to specjalnie, ponieważ w Polsce niestety dalej są popularne wyłudzenia pieniędzy metodą na wnuczka czy policjanta. W każdej innej sytuacji reakcja systemu powinna być niemal natychmiastowa – wyjaśnił Hubert Gniadowicz.
Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki rekomendują, aby domyślnie mieć zastrzeżony numer PESEL.
Czynności, których nie zrealizujemy przy zastrzeżonym numerze PESEL, obejmują kilkanaście rzeczy. Większość dotyczy usług bankowych i finansowych, takich jak udzielenie pożyczki, kredytu, leasingu, założenie lokaty oraz otwarcie nowego rachunku. Pozostałe związane są z usługami u notariusza i w punktach operatorów komórkowych.
– Zawarcie przed notariuszem umowy o zbycie lub nabycie nieruchomości i również udzielenie pełnomocnictwa do realizacji takiej czynności, wydanie duplikatu karty SIM, zawarcie przez konsumenta umowy rachunku płatniczego i udzielenie w tym rachunku kredytu. Jest to skończona, zamknięta lista czynności, które są niemożliwe do wykonania przy zastrzeżonym numerze – wymienił Hubert Gniadowicz z Centralnego Ośrodka Informatyki.
Zablokować lub odblokować numer PESEL można aplikację lub serwis internetowy mObywatel, a także tradycyjnie w dowolnym urzędzie w Polsce.