Czy darmowy 45-minutowy postój w Strefie Płatnego Parkowania w Kielcach zostanie zlikwidowany? Chcą tego radni z klubu Koalicji Obywatelskiej. W ich opinii z uwagi na trudną sytuację finansową miasta władze powinny rozważyć całkowite zniesienie ulg dla wszystkich kierowców.
Michał Piasecki, szef klubu KO przypomina, że darmowy 45-minutowy postój został wprowadzony w okresie pandemii koronawirusa. Radny stwierdza, że obecnie takie rozwiązanie nie jest potrzebne. Argumentem za likwidacją darmowego postoju mają być potencjalne zyski z tego tytułu oraz zwiększenie rotacji pojazdów w centrum miasta.
– W czasie pandemii miało to swoje uzasadnienie. Jest to jednak przeszłość. W tej chwili w centrum często naprawdę trudno znaleźć wolne miejsca postojowe. Eksperci z zakresu polityki parkingowej oceniają, że aby strefa parkingowa działała w prawidłowy sposób należy utrzymywać około 20 proc. wolnych miejsc postojowych. Obecnie ciężko znaleźć ulicę w mieście, gdzie udałoby się osiągnąć taki wskaźnik – mówi.
Radny jest także zdania, że obecnie funkcjonujące rozwiązanie uniemożliwia ocenę tego, czy obowiązujące opłaty za postój są adekwatne. Przypomnijmy, że w tej chwili opłata za pierwszą godzinę w strefie A wynosi 4 zł. Z kolei w strefie B jest to wydatek 2,40 zł.
– Jesteśmy przekonani, że w przypadku likwidacji darmowego postoju ta rotacja byłaby większa. To natomiast oznacza, że więcej klientów mogłoby odwiedzić centrum miasta. Miasto dzięki takiemu rozwiązaniu mogłoby uzyskać rocznie nawet o 2,5 mln zł więcej przychodów ze strefy płatnego parkowania. Jest to ważne z tego względu, że wielu kielczan skarży się na zły stan dróg. Jednak bez dodatkowych pieniędzy nie zmienimy tej sytuacji – argumentuje.
Przeciwnikiem tego pomysłu jest Piotr Kisiel. Radny z klubu Prawa i Sprawiedliwości uważa, że władze miasta oraz sprzyjający im rajcy zamiast likwidować darmowy postój powinni wprowadzić nowe rozwiązania, które ożywią centrum miasta.
– To nietrafiony pomysł, a zarazem kolejna propozycja radnych Koalicji Obywatelskiej polegająca na likwidacji czegoś, co przynosi pożytek wielu osobom. Tak naprawdę darmowe parkowanie zostało bardzo ciepło przyjęte przez kielczan. Wielu ludzi korzysta z niego, by załatwić swoje sprawy w centrum Kielc. Sytuacja w centrum wymaga szerszej dyskusji, a moim zdaniem najlepszym wyjściem byłoby wprowadzenie programu ożywienia gospodarczego centrum – podkreśla.
Zdaniem radnego darmowy postój powinien trwać nawet jedną godzinę. W ocenie Piotra Kisiela mogłoby to przyczynić się do ożywienia, a niekiedy wręcz uratowania przedsiębiorców z centrum.
– Nie należy likwidować 45 minut, a jeśli już, to zastąpmy je bezpłatnym godzinnym postojem. W centrum darmowe parkowanie powinno być dostępne dla wszystkich, a w naszym interesie jest rozbudowanie rozwiązania o kolejne elementy tak, by śródmieście Kielc tętniło życiem pod względem gospodarczym, kulturalnym i społecznym. To jest prawdziwe wyzwanie dla nowych włodarzy miasta – uważa.
Tymczasem zdaniem Dariusza Gacka z klubu Perspektywy kwestia zniesienia darmowego postoju nie jest tak oczywista. Jego zdaniem poruszone zagadnienie nie powinno być rozpatrywane przez pryzmat potencjalnych zysków lub strat dla budżetu miasta.
– Strefa ma regulować możliwość zaparkowania tam gdzie jest deficyt miejsc parkingowych, a taki występuje właśnie w centrum. Poza tym trudno jest odbierać ludziom coś co już raz otrzymali i z czego korzystają. To rozwiązanie zaistniało w trakcie pandemii po to, by ułatwić ludziom poruszanie się samochodami po mieście. Wielu kielczan przyzwyczaiło się do darmowego postoju i raczej nie przyjmą z zachwytem rezygnacji z tego rozwiązania – wskazuje.
– Osobiście jestem za tym, by zachować darmowy 45 minutowy postój. Sam z tego często korzystam i nie mam problemów ze znalezieniem miejsca do zaparkowania. W naszym klubie nie ma dyscypliny, stąd też każdy zagłosuje zgodnie ze swoim przekonaniem – dodaje.
Przypomnijmy, że darmowy 45 minutowy postój obowiązuje w kieleckiej Strefie Płatnego Parkowania od połowy 2020 roku. Strefa Płatnego Parkowania w Kielcach obejmuje głównie centrum miasta i oferuje 1450 miejsc parkingowych. Na początku 2024 r. strefa została rozszerzona o podstrefę B, czyli dodatkowe 760 miejsc.
Michał Piasecki dodaje, że radni KO liczą, że to władze miasta wystąpią z projektem uchwały w sprawie zmian. Nie jest wykluczone, że odpowiedni dokument zostanie przygotowany w wciąg kilku najbliższych tygodni. Wcześniej jednak jego sporządzenie ma być poprzedzone analizami Miejskiego Zarządu Dróg, czyli instytucji zarządzającej Strefą Płatnego Parkowania.