– Centralny Port Komunikacyjny to szansa na rozwój Polski i regionu świętokrzyskiego – twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia „Tak dla rozwoju”, parlamentarzyści Paulina Matysiak oraz Marcin Horała.
We wtorek (13 sierpnia) wspólnie z kieleckim radnym Maciejem Burszteinem zachęcali mieszkańców regionu do poparcia obywatelskiego projektu ustawy „Tak dla CPK”.
Maciej Bursztein, przewodniczący klubu Perspektywy powiedział, że kwestia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanej z nim infrastruktury powinna być istotna dla wszystkich Polaków bez względu na podziały polityczne.
– Wciąż powtarzam, że gospodarka jest kołem zamachowym rozwoju. Jednak nie da się tego osiągnąć, jeśli nasz region zostanie wykluczony komunikacyjnie. Żałuję, że kilka tygodni temu, jako jedyny kielecki radny, udałem się do Warszawy, by wziąć udział w posiedzeniu sejmowej komisji ds. infrastruktury. Jednak nie kryję też zadowolenia, że podczas ostatniej sesji ponad podziałami byliśmy w stanie przyjąć rezolucję, którą zaakceptowali przedstawiciele wszystkich opcji politycznych zasiadających w radzie miasta. Pamiętajmy, że CPK jest celem strategicznym dla nas wszystkich – mówił.
Z dziennikarzami oprócz radnego spotkało się dwoje parlamentarzystów, a zarazem inicjatorów ogólnopolskiej inicjatywy „Tak dla Rozwoju”, którzy przed dworcem kolejowym w Kielcach zachęcali do podpisania obywatelskiego projektu ustawy „Tak dla CPK”.
Paulina Matysiak, lewicowa posłanka powiedziała, że mimo zapowiedzi rządu dotyczących chęci realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, wciąż pojawia się wiele wątpliwości, co do sposobu kontynuacji tego przedsięwzięcia przez obecnie rządzącą koalicję.
– Jest to kwestia harmonogramów, znikające połączenia, czy w ogóle brak mowy o kolejnych szprychach, które do tej pory planowano. Myślę, że to co wydarzyło się w Kielcach, że pomimo podziałów politycznych radnym udało się podjąć wspólne stanowisko w tej sprawie, powinno być dla nas „promykiem nadziei”. Głęboko wierzę, że w tematach, które są dla nas ważne, jesteśmy w stanie się porozumieć – podkreśliła posłanka.
Z kolei Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości stwierdził, że kwestia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego może mieć decydujący wpływ na przyszłość Polski. Jego zdaniem, program powinien być realizowany w całości, zgodnie z pierwotnymi założeniami. Poseł zwrócił przy tym uwagę, że ma to szczególne znaczenie właśnie dla regionu świętokrzyskiego.
– Obecnie tak naprawdę to nie mamy gwarancji, że jakakolwiek z inwestycji zapisanych w programie CPK dla regionu świętokrzyskiego zostanie zrealizowana. Rząd potwierdził jedynie inwestycje w tzw. „Y”, czyli połączenie Poznania i Wrocławia przez Łódź do Warszawy. Tymczasem trzech pozostałych odcinków Radom-Kunów-Końskie, a następnie w kierunku Tarnowa nie ma. Są one na razie rozważane. Rząd nie wyklucza ich budowy, ale też nie potwierdza, że to nastąpi – wskazał.
– To tu są połączenia kolejowe, których powstanie stanęło po znakiem zapytania. Nie ma potwierdzenia, że dojdzie do ich realizacji. Stąd to w Kielcach musi wybrzmieć mocny głos. Tak jak zrobili to w ostatnim czasie wszyscy kieleccy radni. Bez tego nie będziemy mieć spójnego synergicznego efektu, czyli sytuacji, w której wszyscy Polacy będą mogli żyć w promieniu 30 km od stacji kolejowych, z których mieliby dostęp do szeregu szybkich połączeń – zwrócił uwagę.
Poseł Prawa i Sprawiedliwości dodał, że obywatelski projekt ustawy „Tak dla CPK” zakłada również szybszą realizację budowy portu. Jak przypomniał Marcin Horała – pierwotnie zakładano, że otwarcie lotniska nastąpi w 2028 roku. Plany obecnego rządu mówią, że nastąpi to najwcześniej w 2032 roku. Z kolei zgodnie z obywatelskim projektem ustawy ma to być 2030 rok.
Informacje na temat obywatelskiego projektu ustawy „Tak dla CPK” można znaleźć na stronie internetowej https://takdlacpk.org/