– Konieczne jest tworzenie i umacnianie marki Kielc, by miasto przestało kojarzyć się stereotypowo – stwierdził Jacek Kowalczyk, dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Kielce.
Zaznaczył, że hasła dotychczas związane ze stolicą regionu świętokrzyskiego, czyli: „Kielce – miasto mody”, czy „Stolica sportu” doraźnie wskazywały pewne założenia działań promocyjnych, ale dziś podstawą tych działań powinna być przede wszystkim kultura.
– Kultura nie może być tylko sferą sacrum, musi przyciągać jak najwięcej osób. Temu służy choćby przeniesienie wielu wydarzeń na dziedzińce instytucji, na przykład Teatru im. Stefana Żeromskiego, czy też Wzgórza Zamkowego, lub na ulicę Sienkiewicza i Plac Artystów. Z kolei elementem, który może przyciągnąć osoby z zewnątrz jest city break, czyli turystyka miejska – dodał gość Radia Kielce.
– Kielce odwiedza około 300 tys. osób rocznie. To nie jest skala bardzo duża. Na weekendy nie przyciągamy warszawiaków i krakowian, oczywiście nie możemy z nimi konkurować ofertą kulturalną. Natomiast dobre wydarzenia mogą się u nas odbywać, ale trzeba z nimi wychodzić na zewnątrz. Festiwal OFF Fashion, to bardzo dobra marka, szacunek dla naszych poprzedników, ale chciałoby się, żeby nie był zamknięty w budynku. W tym roku rzeczywiście te przeglądy półfinałowe odbywały się na dziedzińcu, i to dobrze. Ale może coś należy zorganizować na ulicy Sienkiewicza, może jakaś offowa rzecz w Bazie Zbożowej, może na Wzgórzu Zamkowym. Takie elementy możemy mnożyć. I jeśli stworzymy wspólną ofertę, także z przedsiębiorcami – bo rozwoju miasta, jako marki, jako miejsca turystycznego, miasta kultury, nie da się tworzyć bez przedsiębiorców – to Kielce będą chętniej odwiedzane – mówił.
Jacek Kowalczyk dodał, że jeśli chcemy przyciągnąć do stolicy regionu osoby, które zechcą tu nocować, to powinny być tworzone pakiety miasta wspólnie z biznesem.
– My tworzymy ofertę kulturalną, turystyczną, inwestujemy w infrastrukturę, ale to przedsiębiorcy, restauracje, czy też hotele mają na tym zarabiać – zaznaczył.
Jak podkreślił gość Radia Kielce – podstawą marki miasta powinna być turystyka.
– Mamy GeoNaturę, wpisaną na listę Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego UNESCO, połączoną z ofertą Centrum Geoedukacji na Wietrzni, Ogrodu Botanicznego, Rezerwatu Ślichowice i oczywiście serca tego przedsięwzięcia, czyli Kadzielni. To tworzy rzecz unikalną. Podkreślana jest tożsamość marki i myślę, że właśnie geologia i turystyka przyrodnicza mogą stać się Mekką rozwoju tej branży u nas – stwierdził.
Jacek Kowalczyk zaznaczył, że powinny powstać hasło i logo turystyczne miasta, które będzie podkreślać jego wizerunek. Będą one opracowywane w najbliższym czasie. Ponadto, ważnym elementem promocji miasta są imprezy organizowane choćby na kieleckiej Kadzielni. Potwierdza to Magiczne Zakończenie Wakacji. Ten festiwal, trwający trzy dni obejrzało w telewizji ponad 10 mln widzów. Zmieniona ma być również formuła Święta Kielc. Wydarzenie będzie rozszerzone o współpracę z podmiotami prywatnymi. W przyszłym roku, z okazji 100. rocznicy urodzin Edmunda Niziurskiego, pisarza związanego rodzinnie z Kielcami, będą organizowane imprezy przypominające tę postać.