Wykonawca portu przeładunkowego w gminie Staszów rozpoczyna prace nad inwestycją. W środę (6 listopada) podpisana została umowa w tej sprawie. Port powstanie w systemie zaprojektuj i wybuduj. Projekt dotyczyć będzie całej inicjatywy realizowanej w trzech etapach. Umowa obejmuje pierwszą część.
– Ideą portu przeładunkowego jest wykorzystanie linii kolejowej szerokotorowej biegnącej przez gminę Staszów na wschód. Jest to pozostałość po dawnej linii siarkowej. Początkowo plany były takie, aby w ten sposób połączyć się ze Szlakiem Jedwabnym, czyli z Chinami, jednak wojna skorygowała te zamierzenia i obecnie mówi się o handlu z Ukrainą i krajami zachodnimi, ponieważ port będzie mógł także przejmować towary ze wschodu – powiedział burmistrz Staszowa Leszek Kopeć.
Pierwszy etap będzie polegać na budowie na terenach inwestycyjnych w Grzybowie nowych dróg, bocznic do istniejącego węzła kolejowego oraz uzbrojenia, czyli m.in. wodociągu, kanalizacji, gazociągu i elektryczności. Te zadania zostaną wykonane na powierzchni 78 hektarów. Część z nich, czyli 40 hektarów to tereny prywatne, które po wypłaceniu właścicielom odszkodowań staną się gminne. Na etapie realizacji inwestycji jej koordynatorem będzie gmina, jednak docelowo zostanie wybrany operator portu. Zamiary są takie, aby był to „Siarkopol” Grupa Azoty w Grzybowie, ponieważ węzeł kolejowy i bocznica należą do tej spółki.
Port przeładunkowy wzbudza zainteresowanie lokalnych przedsiębiorców. Tomasz Dyl z firmy Dylmex w Staszowie, zajmującej się budową dróg powiedział, że część terenów, które firma posiada w Grzybowie zostanie wykorzystana pod import i eksport asfaltu. Zbiorniki są już gotowe, oprócz tego powstanie plac pod magazyny kruszyw twardszych np. z terenów Ukrainy i Dolnego Śląska oraz na cement, aby firma mogła być konkurencyjna. Tomasz Dyl podkreślił, że na tę inwestycję czekał od 12 lat i dobrze, że nareszcie Staszów wykorzysta swoją wielką szansę.
Józef Bryk, wojewoda świętokrzyski stwierdził, że budowa portu przeładunkowego w gminie Staszów to inwestycja pro rozwojowa nie tylko dla tego gminy i powiatu, ale dla całego regionu. To zmniejszenie bezrobocia, nowa infrastruktura drogowa i lepsze perspektywy dla lokalnej społeczności i przedsiębiorców.
Na realizację portu przeładunkowego gmina uzyskała pieniądze z Polskiego Ładu w wysokości 48 mln zł. Umowa opiewa na 38 mln zł. Zaoszczędzone pieniądze będą wykorzystane na zwiększenie zakresu zaplanowanych prac. Wykonawcą projektu i pierwszego etapu inwestycji jest konsorcjum firm Mirbud.
Prace zakończą się pod koniec 2026 lub na początku 2027 roku. W drugim i trzecim etapie na terenach inwestycyjnych w Grzybowie planowane jest powstanie kolejnych bocznic oraz portu do przeładunku kontenerów. W sumie port ma zajmować powierzchnię ponad 200 hektarów.