Jeszcze w tym roku kierowcy pojadą trasą ekspresową na całej długości pomiędzy Warszawą i Krakowem. Drogowcy zapowiadają bowiem, że w grudniu udostępnią do ruchu ostatni odcinek drogi ekspresowej S7 – między Widomą i Krakowem. W przyszłym miesiącu gotowa ma być także Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52.
Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że trwają ostatnie prace na odcinku S7 między miejscowością Widoma i Krakowem.
– Układana jest ostatnia warstwa asfaltu, wykonywane jest oznakowanie i malowanie jezdni oraz montowane są ekrany akustyczne. Trasa zostanie udostępniona kierowcom jeszcze w tym roku, ale na zasadzie przejezdności. To oznacza, że nie będzie jeszcze w pełni gotowa, bo będzie brakowało chociażby ogrodzenia. Dlatego też przez kilka miesięcy obowiązywało będzie na niej ograniczenie prędkości – mówi Kacper Michna.
W tym roku, przed świętami Bożego Narodzenia ma zostać oddana do użytku także Północna Obwodnica Krakowa, która powstaje w ciągu drogi ekspresowej S52. To dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 12,5 km biegnąca od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice, który połączy trasy ekspresowe S7 i S52.
– Północna Obwodnica Krakowa połączy trasę S7 z autostradą A4 ułatwiając podróż w kierunku Katowic, Zakopanego i Rzeszowa. Dzięki niej nie trzeba będzie wjeżdżać do centrum miasta – dodaje.
Na zamknięcie ringu wokół Krakowa kierowcy będą musieli poczekać do połowy 2026 roku. Wówczas ma być gotowy około 5-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej łączącej węzły Mistrzejowice i Grębałów w północno-wschodniej części Krakowa. Po zakończeniu jego budowy droga będzie omijała Nową Hutę zamykając obwodnicę stolicy Małopolski.
Droga ekspresowa S7 Widoma – Kraków Nowa Huta
Fragment S7 z Widomej do Nowej Huty to ostatni budowany odcinek tej drogi ekspresowej na północ do Krakowa na terenie województwa małopolskiego, a zarazem pomiędzy Krakowem i Warszawą. Składa się z dwóch odcinków. Pierwszy z nich to tzw. odcinek pozamiejski łączący Widomą z węzłem Kraków Mistrzejowice (11,2 km długości). Po jego udostępnieniu do ruchu zostanie połączony z Północną Obwodnicą Krakowa tymczasowym zjazdem.
Od węzła Mistrzejowice trasa S7 biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 7,1 km miejskiej części trasy powstają dwa węzły: Mistrzejowice i Grębałów. Według drogowców to skomplikowany fragment pod względem inżynieryjnym, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponadkilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej). Realizacja tego odcinka jest opóźniona, ponieważ już w trakcie budowy nastąpiła konieczność przeprojektowania węzła Mistrzejowice.
Budowa trasy S7 z Widomej do krakowskiej Nowej Huty będzie kosztowała ponad 1,8 mld zł.
Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa jest fragmentem drogi ekspresowej S52. W jej skład wchodzi dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 12,5 km biegnąca od węzła Kraków Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Ten ostatni węzeł powstaje w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. Na trasie obwodnicy zaplanowano trzy węzły drogowe: Zielonki, Węgrzce, Batowice. W ramach tego zadania powstaje także 33 km dróg lokalnych, które poprawią komunikację między poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa będzie kosztowała prawie 2,4 mld zł.