Chęć nabycia pojazdu w tym roku zadeklarowało 43 proc. ankietowanych, a 60 proc. z nich planuje kupić auto używane w cenie do 50 tys. złotych – wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services.
Spośród badanych, zdecydowanych na zakup pojazdu używanego, 47 proc. wybrałoby pojazd maksymalnie 5-letni. 43 proc. poszukiwałoby auta w wieku 6-10 lat. Wybór pojazdu z drugiej ręki jest motywowany przede wszystkim korzystną ceną – tak odpowiedziało 55 proc. respondentów. Natomiast deklarujący chęć zakupu nowego auta jako czynnik, który zaważył na wyborze, wskazują niezawodność – 71 proc. i bezpieczeństwo – 49 proc.
Najwięcej respondentów zdecydowanych na zakup nowego samochodu bierze pod uwagę zakres cenowy 100-150 tys. zł – 43 proc., 22 proc. zadeklarowało gotowość wydania na auto od 150 do 200 tys. zł, a 11 proc. skłonnych byłyby wydać powyżej 200 tys. zł.
W przypadku aut używanych najwięcej – 35 proc. badanych, skłonnych jest wydać od 25 do 50 tys. zł. 34 proc. może sobie pozwolić na zapłacenie od 10 do 25 tys. zł. 18 proc. zdecydowałoby się na pojazd przedziale 50-100 tys. zł. Najmniejsze zainteresowanie dotyczy najtańszych używanych pojazdów do 10 tys. zł – 9 proc., oraz najdroższych powyżej 100 tys. zł – 5 proc.
Ponad połowa – 55 proc. respondentów przy weryfikacji używanego samochodu przez zakupem skorzystałaby z usług niezależnego warsztatu (spadek o 6 p.p.). Z kolei 40 proc. wybrałaby autoryzowaną stację obsługi (wzrost o 11 p.p.). 29 proc. sprawdziłoby historię samochodu za pośrednictwem urzędu, firmy lub portalu oferującego takie usługi, a 26 proc. zajęłoby się tym samodzielnie.
Większość – 56 proc. planujących zakup samochodu preferuje pojazd benzynowy (wzrost o 5 p.p.). Auta elektryczne cieszą się zainteresowaniem 4 proc. badanych. Główne czynniki przemawiające przeciwko kupieniu samochodu elektrycznego to: wysoka cena – 68 proc., ograniczona liczba punktów ładowania – 54 proc. oraz zbyt mały zasięg – 51 proc.
Polacy najczęściej chcą płacić za samochód gotówką – i to zarówno za auta z drugiej ręki, jak i nowe, choć za te drugie rzadziej. 76 proc. respondentów planuje zakup samochodu używanego z własnych środków, bez zaciągania kredytu. Odsetek ten spadł o 4 p.p. w stosunku do danych publikowanych w ubiegłym roku. 11 proc. skorzystałoby z klasycznego kredytu samochodowego, a 5 proc. z kredytu samochodowego z opcją zwrotu pojazdu na koniec umowy.
40 proc. respondentów chciałoby płacić miesięczną ratę do 1000 zł. 29 proc. mogłoby sobie pozwolić na 500 zł, a 20 proc. skłonnych byłoby płacić do 1500 zł miesięcznie.
Preferencje ankietowanych dotyczące finansowania aut nowych są zbliżone. Najwięcej – 54 proc. chciałoby zapłacić gotówką (wzrost o 6 p.p.). Zainteresowaniem 24 proc. cieszy się kredyt klasyczny samochodowy, a 17 proc. skorzystałoby z kredytu samochodowego z niskimi ratami i opcją zwrotu auta.
Z badania wynika też, że klienci indywidualni najczęściej szukają informacji o ofertach samochodowych na internetowych portalach ogłoszeniowych – 69 proc. 54 proc. respondentów zasięga języka u rodziny i znajomych lub pyta mechanika. Z kolei 39 proc. poszukuje informacji bezpośrednio na stronach internetowych marek i producentów samochodów.
Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec grudnia 2024 roku na reprezentatywnej grupie 1 100 dorosłych Polaków mających prawo jazdy.