Około 200 osób protestowało w piątek (14 lutego) przeciwko budowie trasy ekspresowej S74 przez Kielce.
Uczestnicy protestu co 15 minut blokowali przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ulicy Jesionowej z Klonową. Podkreślali, że projektowany odcinek drogi przebiega zbyt blisko centrum Kielc i podzieli miasto na pół. Wzywali do rezygnacji z budowy S74 na rzecz obwodnicy, którą uważają za bardziej odpowiednią alternatywę.
– Takie rozwiązanie wymusiłoby skierowanie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowany z dala od centrum. Warto zwrócić uwagę, że znajdujemy się zaledwie kilometr od rynku. Kiedy projektowano trasę drogi ekspresowej obszar ten wyglądał zupełnie inaczej. Nie istniały jeszcze takie osiedla, jak Uroczysko, Słoneczne Wzgórze, czy Stok. Wówczas wizja tej drogi mogła się sprawdzić. Jednak nikt nie przewidział, że Kielce będą się rozwijały w kierunku północnym – powiedział w rozmowie z Radiem Kielce jeden z organizujących protest Tomasz Nowak.
Pomysł drogi ekspresowej przez miasto nie podoba się również okolicznym mieszkańcom.
– Taka trasa powinna przebiegać poza miastem, a za przykład mogę podać Jędrzejów jak pięknie jest zrobiona obwodnica tego miasta. Nie podoba mi się ten pomysł i dlatego przyszedłem tutaj manifestować swoje niezadowolenie – powiedział pan Leszek.
– Nie chcemy być oddzieleni od miasta, bo również jesteśmy jego częścią. Choć niestety Szydłówek często jest traktowany jak „sierota” przez miasto. Ale to nie znaczy, że trzeba nas zaorać – stwierdziła mieszkanka osiedla pani Elżbieta.
Podczas protestu mieszkańcy zbierali podpisy pod petycją skierowaną do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, domagając się wstrzymania inwestycji do czasu przeprowadzenia lokalnego referendum. W dokumencie zaproponowano alternatywne rozwiązania, takie jak budowa 2-kilometrowego tunelu łączącego al. Solidarności z ul. Zagnańską lub skierowanie trasy obwodnicą
Kolejny protest przeciwko budowie S74 zaplanowany jest na 27 lutego.
Przypomnijmy, planowana budowa 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 przez Kielce ma połączyć węzeł Kielce Zachód, znajdujący się na skrzyżowaniu z trasą S7, z węzłem Bocianek, wychodzącym w ramach granic S74 Kielce-Cedzyna. Planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych i dwóch tuneli. Zbudowany ma zostać także wiadukt nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, rondo nad tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiadukt w obrębie węzła Bocianek. Inwestycja ma odseparować ruch tranzytowy od lokalnego. Przejazd nową trasą zamiast 30 minut, jak obecnie, zajmować będzie 3 minuty.