W całym kraju jest 20 takich szkół, jedna z nich znajduje się w Kielcach. Mowa o placówkach, które stawiają na tutoring w szkole, czyli indywidualną pracę z uczniami i w ramach ministerialnego projektu przygotowują się do zmian w edukacji.
W pilotażowym projekcie Ministerstwa Edukacji Narodowej, jako jedyna szkoła ze Świętokrzyskiego, bierze udział Zespół Szkół im. Juliusza Verne’a w Kielcach. Dyrektor placówki dr Agnieszka Zaremba wyjaśnia, że zdecydowała o przystąpieniu do programu z kilku powodów.
– Po pierwsze, od lat włączamy do edukacji tutoring, czyli taką formę wsparcia, która powoduje, że jesteśmy bliżej uczniów i możemy w dużej mierze pracować na ich mocnych stronach. To dzieci określają w jakich dziedzinach czują się najlepiej, a naszym zadaniem jest pomóc w rozwoju uczniów. Edukacja będzie w gwałtowny sposób się zmieniać, powodem będą zmiany technologiczne, psychiczne i demograficzne. Trzeba będzie skupić się na innej formie nauczania, przesunąć myślenie wychowawcze o dziecku na myślenie tutoringowe – przekonuje dr Agnieszka Zaremba.
![Tutorzy z kieleckiej szkoły pomogą uczniom - Radio Kielce Tutoring - kursy dla nauczycieli / Fot. Zespół Szkół im. Juliusza Verne’a w Kielcach](https://radiokielce.pl/wp-content/uploads/2025/02/22222222-2-scaled.jpg)
Nauczyciele, którzy ukończą trwający kilka miesięcy kurs otrzymają certyfikat. Sami będą mogli też szkolić innych pedagogów. Zajęcia z nimi poprowadziła tutorka z wieloletnim doświadczeniem, Katarzyna China z Instytutu Tutoringu Szkolnego.
– Tutor może mieć maksymalnie 10 podopiecznych. Ważne jest, żeby potrafił budować takie relacje z uczniami, które pozwolą na wspieranie ich, pomogą w odnalezieniu celu, który uczniowie sobie postawią. Tutor ma się skupić na tym, co jest najpiękniejsze w człowieku, musi w pracy kierować się otwartym sercem – opowiada Katarzyna China.
![Tutorzy z kieleckiej szkoły pomogą uczniom - Radio Kielce Tutoring - kursy dla nauczycieli / Fot. Zespół Szkół im. Juliusza Verne’a w Kielcach](https://radiokielce.pl/wp-content/uploads/2025/02/33333333.jpg)
W niedzielę (16 lutego) w zajęciach wezmą udział także rodzice dzieci uczęszczających do Zespołu Szkół im. Juliusza Verne’a.
Projekt „Tutoring szkolny-program pedagogiki dialogu” jest finansowany przez Ministerstwo Edukacji.