Nowe trasy rowerowe, utworzenie parkingów Bike and Ride kosztem części miejsc postojowych zakłada plan rozbudowy infrastruktury dla cyklistów w Kielcach. Ratusz na utworzenie ponad 2,5 km dróg rowerowych wzdłuż al. Szajnowicza-Iwanowa oraz ul. Żelaznej, Gosiewskiego i Zagnańskiej chce przeznaczyć 15,5 mln zł.
O kontrakt na ten cel w przetargu walczy siedem firm. Pięć złożonych ofert mieści się w kwocie oczekiwanej przez miasto. Najtańsza z nich opiewa na 12,7 mln zł. Z kolei dwie najdroższe wynoszą odpowiednio 16,9 mln zł oraz 25,8 mln zł.
Droga dla rowerów wzdłuż ul. Żelaznej zgodnie z planem ma przebiegać tuż za przestankami autobusowymi. Oznacza to zmniejszenie parkingu przed dworcem PKP z 67 do 37 miejsc. Marcin Januchta, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach mówi, że kierowcy mogą korzystać z alternatywnych parkingów w okolicy.

– Liczymy, że nie będzie to jakiś znaczący problem dla mieszkańców. Należy pamiętać, że te miejsca są w zasadzie wykorzystywane przez osoby przywożące podróżnych na dworzec lub odbierające kogoś ze stacji. Jeżeli ktoś potrzebuje, to niedaleko jest strefa płatnego parkowania na ul. Panoramicznej i Czarnowskiej. Jest także płatny parking za dworcem autobusowym. Są również prywatne parkingi w okolicy ul. Panoramicznej – stwierdza.
W przypadku al. Szajnowicza-Iwanowa drogi dla rowerów będą biegły po obu stronach ulicy od skrzyżowania z ul. Massalskiego do skrzyżowania z ul. Malików. W okolicach Malikowa powstanie jedno z trzech nowych Miejsc Obsługi Rowerzysty. Poza altaną pojawią się tam stoliki, ławki, a także mini stacja naprawy rowerów. Dwa pozostałe MOR zostaną zlokalizowane przy ul. Zagnańskiej. Jedno w sąsiedztwie parkingu przy Areszcie Śledczym, a trzecie w okolicy cmentarza Piaski – tłumaczy.
Trasa rowerowa wzdłuż ulicy Żelaznej będzie biegła skrzyżowania z ulicą Żytnią. Z kolei ścieżka wzdłuż ul. Gosiewskiego przebiegać będzie na odcinku od ul. Czarnowskiej do przejazdu pod wiaduktami. – Tam droga rowerowa będzie łączyła się ze starodrożem ul. Zagnańskiej. Następnie będzie przebiegać do łącznika z ul. Okrzei – wyjaśnia rzecznik kieleckich drogowców.
Inwestycja zakłada również budowę dwóch parkingów Bike and Ride. Jeden ma być usytuowany przy dworcu kolejowym, w rejonie skrzyżowania ul. Czarnowskiej i Gosiewskiego. Drugi znajdzie się przy dworcu autobusowym od strony ul. Gosiewskiego. Projekt zakłada też wybudowanie przejazdów dla rowerów m.in. przy ul. Gosiewskiego na skrzyżowaniu z ul. Czarnowską. Pojawi się tu dodatkowa sygnalizacja świetlna. Sygnalizacja zostanie zamontowana również na ul. Zagnańskiej w rejonie łącznika z ul. Okrzei, jak i na samym łączniku.
Przetarg na budowę nowych tras rowerowych zostanie rozstrzygnięty prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia tego roku. Realizacja inwestycji ma potrwać do końca maja 2026 roku.