Schowa się pod nią armata i kilka STAR-ów – mowa o rozbudowywanej hali namiotowej w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach. Mieszczą się tam najciekawsze ciężarówki, jakie zeszły z linii produkcyjnej FSC.
Przed wejściem do hali od kilku lat prezentowana jest armata, która powstała w Zakładach Starachowickich przed II wojną światową. Kupili ją właściciele działającej w mieście firmy Star San Duo i wypożyczyli do Muzeum jako jeden z eksponatów. Rozbudowa hali pozwoli schować armatę pod zadaszeniem i uchronić ją przed zniszczeniem – mówi dyrektor Muzeum Przyrody i Techniki Paweł Kołodziejski.
– Przed wojną Zakłady Starachowickie były najnowocześniejszym w kraju zakładem zbrojeniowym w zakresie obrony przeciwlotniczej. Dzięki współpracy z firmą Star San Duo możemy część tych osiągnięć zaprezentować, a mowa tu o armacie kaliber 105, która na licencji francuskiej była produkowana w Starachowicach od 1936 roku. Odnaleziona została w Finlandii, a z uwagi na to, że jest to cenny obiekt, to powinien być przechowywany w zadaszeniu. Powiększony pawilon ekspozycyjny pomieści także tę armatę – zapewnia.
W hali ekspozycyjnej można oglądać m.in. pierwszy model samochodu, czyli STAR 20, ale także STAR-a 266, który brał udział w rajdzie Paryż-Dakar czy replikę papa mobile, którym poruszał się Jan Paweł II podczas pierwszej pielgrzymki do Polski.
Rozbudowa hali kosztować będzie 60 tysięcy złotych, z czego 20 tysięcy dokłada Star San Duo. Jeden z właścicieli Paweł Pater podkreśla, że to przejaw społecznej odpowiedzialności biznesu.
– Ta inwestycja pozwoli zadbać o armatę, ale także o inne pojazdy. Jesteśmy ze Starachowic, tu pracujemy i zależy nam na rozwoju miasta, dlatego współpracujemy z Muzeum, dokładając swoją cegiełkę do zachowywania pamięci o zabytkach techniki – podkreśla.
Muzeum Przyrody i Techniki gromadzi pamiątki po działającej w mieście Fabryce Samochodów Ciężarowych, a wcześniej Zakładach Starachowickich. W planach jest budowa sali wystawienniczej, która pomieści wszystkie pamiątki pokazujące dzieje starachowickiej fabryki w XX wieku.