Numer alarmowy 112 oraz aplikacja mobilna Alarm112 to dwa sposoby na przekazanie zgłoszenia do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Należy z nich korzystać wyłącznie w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Radzimy w jaki sposób zrobić to prawidłowo.
Numer alarmowy 112 jest bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej. Zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Co więcej, numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie, który nie posiada karty SIM, nie wymaga też odblokowania klawiatury w telefonie komórkowym. Połączenie alarmowe może nastąpić także za pomocą systemu eCall, który jest zainstalowany w pojeździe. W razie poważnego wypadku samochód z systemem eCall, automatycznie połączy się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Połączenia są odbierane w Centrach Powiadamiania Ratunkowego (CPR) przez operatorów numerów alarmowych. Po weryfikacji i klasyfikacji zgłoszenia operator przekazuje je do odpowiednich służb ratowniczych: Policji, Państwowej Straży Pożarnej, czy Państwowego Ratownictwa Medycznego.

W Polsce jest 17 ośrodków CPR, które tworzą jednolity system obsługi zgłoszeń alarmowych. Funkcjonujące w Kielcach Centrum Powiadamiania Ratunkowego, utworzone w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego, obsługuje zgłoszenia alarmowe z terenu województwa, a w razie potrzeby, w ramach zastępowalności, także z całej Polski.
– Na jednym dyżurze w Centrum Powiadamiania Ratunkowego pracuje ośmioro operatorów numerów alarmowych. Średni czas odebrania zgłoszenia alarmowego wynosi nieco ponad 9 sekund wraz z zapowiedzią, a przeciętny czas obsługi zasadnego zgłoszenia 130 sekund – mówi Robert Sabat, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach.
Kiedy dzwonić na 112?
Na numer alarmowy 112 należy dzwonić wyłącznie w nagłych przypadkach, wymagających interwencji służb ratowniczych.
– W takich sytuacjach, jak pożary, wypadki drogowe, rozboje i inne przypadki użycia przemocy, kradzieże, włamania, podejrzenie prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu czy środków odurzających, przypadki porażenia prądem, rozpoznania osoby poszukiwanej przez policję, silne krwawienia i uszkodzenia ciała, omdlenia i utrata świadomości oraz innych sytuacji nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego – wyjaśnia Robert Sabat.
Kiedy nie dzwonić na 112?
Na numer alarmowy 112 nie należy natomiast dzwonić, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska czy też mienia.
– Nie dzwonimy więc na przykład z informacją, że droga jest w złym stanie technicznym bądź też w celu uzyskania numeru telefonu do lekarza. Dzwoniąc na 112 bez potrzeby i uzasadnienia blokujemy bowiem linię osobie, która może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego – podkreśla Robert Sabat.
Kara za blokowanie numeru alarmowego
Numery alarmowe 112, 997, 998, 999 nie służą do kontaktu z Policją, Państwową Strażą Pożarną, czy Państwowym Ratownictwem Medycznym. Kierowanie na nie zgłoszeń, które nie mają charakteru alarmowego, powoduje blokowanie łączy oraz ewentualne opóźnienia w niesieniu niezwłocznej pomocy w wypadku zagrożenia życia, zdrowia lub mienia.
– Za umyślnie i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych grozi kara aresztu, ograniczenia wolności lub do 1,5 tys. zł grzywny. Zgodnie z Kodeksem wykroczeń procedura wszczęcia takiego postępowania dotyczy osób uporczywie blokujących numer alarmowy 112 – ostrzega dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach.
Dzwonimy na numer 112
Po wybraniu numeru alarmowego 112 nawiązywane jest połączenie z najbliższym Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym i zapyta, w czym może pomóc.
– Operatora należy poinformować o rodzaju i miejscu zdarzenia. Jeśli będzie to konieczne, zada on pytania w celu uzyskania dodatkowych informacji. Na tej podstawie operator zawiadomi właściwe służby ratunkowe, najbliższe miejscu zdarzenia. Jeśli natomiast zajdzie potrzeba, osoba zgłaszająca zdarzenie zostanie połączona bezpośrednio z dyspozytorem danej służby, np. z dyspozytorem medycznym – informuje Robert Sabat.
Operator CPR poprosi również osobę zgłaszającą o podanie imienia i nazwiska. Ważne jest natomiast, aby wykonywać polecenia i instrukcje przekazywane przez operatora oraz nie kończyć połączenia do czasu wyraźnego polecenia.
– Po zakończeniu rozmowy starajmy się przez pewien czas nie korzystać z telefonu, z którego dokonaliśmy zgłoszenia. Może się bowiem zdarzyć, że operator może próbować ponownie kontaktować się w celu weryfikacji lub udzielenia dodatkowych informacji – dodaje Robert Sabat.
Aplikacja mobilna Alarm112

Zgłoszenie alarmowe do Centrum Powiadamiania Ratunkowego można również przekazać poprzez aplikację mobilną Alarm112. Została ona stworzona z myślą o osobach, które nie mogą wykonać połączenia głosowego. W szczególności osób niedosłyszących lub głuchych.
– W aplikacji można dokonać zgłoszenia wybierając odpowiedni piktogram, określając rodzaj i miejsce zdarzenia oraz wskazując służbę, której pomoc jest konieczna. Przekazane w ten sposób informacje umożliwiają operatorowi numeru alarmowego przekazanie zdarzenia do odpowiednich, ze względu na rodzaj i miejsce zdarzenia, służb ratunkowych – wyjaśnia Robert Sabat.
Bezpłatna aplikacja mobilna Alarm112 jest dostępna dla systemów operacyjnych Android oraz iOS.
POBIERZ APLIKACJĘ ALARM112 – GOOGLE PLAY (android)

REGIONALNY PORADNIK BEZPIECZEŃSTWA
Co oznaczają syreny i alerty? Gdzie szukać schronienia w razie zagrożenia? Jak prawidłowo udzielać pierwszej pomocy? W jaki sposób ewakuować się z terenu zagrożonego na przykład powodzią? Między innymi o tym można przeczytać w Regionalnym Poradniku Bezpieczeństwa przygotowanym przez Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach.



















