Miasto ogłosiło przetarg na przebudowę i nowe zagospodarowanie Bulwaru Filadelfijskiego. Przebudowa i uporządkowanie wiślanego nabrzeża w rejonie toruńskiej Starówki to jedna z najbardziej wyczekiwanych w mieście inwestycji. Przygotowania do niej trwają od kilku lat.
W 2014 r. ogłoszony został dwuetapowy konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania Bulwaru Filadelfijskiego. Zwycięski projekt przygotowała pracownia Riegler Riewe Architekci Sp. z o.o. z Katowic, która otrzymała zadanie opracowania dokumentacji techniczno-budowlanej przedsięwzięcia. Wymagało to czasu ze względu na konieczność dokonania licznych uzgodnień – konserwatorskich, środowiskowych, drogowych i wodnych.
Prace terenowe miały pierwotnie ruszyć w 2017 r. Realizacja zadania została jednak odsunięta w czasie z uwagi na planowaną w tym rejonie rozbudowę i remont mostu drogowego im. marsz. J. Piłsudskiego. Uznano, że dwie tak duże inwestycje drogowe prowadzone jednocześnie zagrożą płynności ruchu w rejonie Zespołu Staromiejskiego. Na to wszystko nałożył się wybuch pandemii COVID-19 w 2020 r. i zmniejszone wpływy do budżetu miasta.
Zielone światło dla podjęcia inwestycji dały zbliżające się zakończenie rozbudowy mostu oraz pozyskane przez miasto wsparcie z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” – w formie promesy na sfinansowanie 88 proc. kosztów (30 mln z 34 mln zł) projektu pn. „Przebudowa ulic i dróg rowerowych w celu zmniejszenia emisji spalin wokół starówki ujętej na liście UNESCO – zagospodarowanie Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu”.
Zadanie obejmuje dwukilometrowy pas nabrzeża Wisły pomiędzy mostem kolejowym a granicami przystani AZS, ograniczony z jednej strony korytem Wisły, z drugiej linią murów obronnych Zespołu Staromiejskiego i murami wewnętrznego pierścienia XIX-wiecznej Twierdzy Toruń.
Koncepcja katowickiej pracowni w niewielkim stopniu ingeruje w dotychczasowy wygląd Bulwaru Filadelfijskiego, akcentując piętrowy układ zieleni z miejscami aktywności i rekreacji mieszkańców na szerokich trawnikach. W kilku miejscach projektanci przewidzieli proste formy architektoniczne na przedłużeniu ulic starówki: schody z terasowymi zjazdami dla niepełnosprawnych, platformy widokowe, plac zabaw, siłownie zewnętrzną oraz zamknięte i otwarte pawilony, które będą mogły być wynajęte pod funkcje gastronomiczne. Realizacja niektórych obiektów już się rozpoczęła w ramach odrębnego zadania.
Ogłoszony obecnie przetarg ma wyłonić wykonawcę „części drogowej” przedsięwzięcia. Zadanie obejmuje m.in. przebudowę jezdni, ścieżek rowerowych, chodników i ciągów pieszych, budowę promenady wzdłuż Wisły, przebudowę istniejących sieci technicznych, wzmocnienie skarp, budowę schodów terenowych i zejść do Wisły, a także wykonanie i podłączenie czterech kamer monitoringu miejskiego i dwóch punktów WI-FI na wysokości ul. Żeglarskiej i Łaziennej oraz urządzenie zieleni z nawodnieniem na wysokości ul. Św. Ducha. Na realizacje tych prac wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał 13 miesięcy od daty podpisania umowy.
Ofertę należy złożyć elektronicznie w terminie do dnia 4 marca 2022 r. do godz. 10:00.