Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała sześć korytarzy dla planowanej trasy. Droga ma mieć po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale to wciąż odległa perspektywa czasowa. Inwestycja mogłaby być gotowa najwcześniej za dekadę.
Droga miałaby być połączona z jednym z krakowskich węzłów: Łagiewniki, Bieżanów, Wieliczka lub Tuchowska. Przedstawiciele samorządów muszą teraz wskazać ich zdaniem najlepszy korytarz. Tu warto zaznaczyć, że na razie mówimy o szerokości kilku kilometrów. Dokładny przebieg trasy ma wskazać kolejny dokument. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić przetarg na jego przygotowanie jeszcze w tym roku.
– Zaproponowane trasy są mocno zróżnicowane. One mają długość od około 24 do 30 kilometrów. Różnią się przebiegiem, liczbą węzłów, zastosowanymi rozwiązaniami inżynierskimi i także szacunkowym kosztem – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
Wspomniany koszt inwestycji waha się od 4 miliardów 700 tysięcy złotych do 6,5 mld zł. Do tego trzeba doliczyć koszty związane z przyłączeniem ekspresówki do Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, tj. w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.
Korytarz 1 – czerwony
· Długość: 23,62 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 3
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł
· Koszt jednostkowy: 197,70 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km
Korytarz 2 – niebieski
· Długość: 24,56 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł
· Koszt jednostkowy: 244,68 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km
Korytarz 3 – różowy
· Długość: 24,31 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł
· Koszt jednostkowy: 267,22 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km
Korytarz 4 – pomarańczowy
· Długość: 26,18 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł
· Koszt jednostkowy: 238,73 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km
Korytarz 5 – fioletowy
· Długość: 28,71 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł
· Koszt jednostkowy: 205,47 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak
Korytarz 6 – brązowy
· Długość: 29,13 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów
· Szacowana liczba węzłów: 4
· Szacowana liczba tuneli: 4
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł
· Koszt jednostkowy: 208,23 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km
Docelowo droga ekspresowa S7 ma prowadzić z Gdańska do Rabki i być najdłuższą tego typu trasą w Polsce. Na południe od Krakowa zaczyna się dopiero 30 kilometrów dalej. Kraków-Myślenice to ostatni odcinek, dla którego rozpoczynają się prace przygotowawcze. Pozostałe odcinki albo są gotowe, albo są w budowie, albo trwają dla nich przetargi.