Modernizacja dworca kolejowego w Kielcach staje się faktem.
W poniedziałek (24 stycznia) podpisano umowę na realizację inwestycji. Tymczasem wciąż nie wiadomo co z budową parkingu nad torami, który miał być integralną częścią przebudowy. Za jego powstanie mają odpowiadać wspólnie władze miasta i spółki PKP PLK.
Zastępca prezydenta Kielc, Bożena Szczypiór twierdzi, że miasto wciąż jest zainteresowane realizacją pomysłu. Nie chce jednak udzielić odpowiedzi na konkretne pytania, dotyczące przewidywanej daty rozpoczęcia tych prac, ani kwoty, którą pochłonie ta inwestycja.
– PKP Polskie Linie Kolejowe, jako podmiot wiodący (inwestor), podpisała z miastem Kielce porozumienie dotyczące realizacji i koordynacji prac związanych z przebudową stacji Kielce i budową parkingu nad torami. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie postępowania na wybór wykonawcy opracowania koncepcji programowo-przestrzennej inwestycji. Dokument określi szczegóły planowanych prac w rejonie stacji i umożliwi realizację kolejnych etapów inwestycji przez PLK i miasto. Inwestycja zapewni wyższy komfort podróży koleją i komunikacji w Kielcach. Spółka PKP PLK współpracuje z Biurem Inwestycji Urzędu Miasta w celu doprecyzowania opisu przedmiotu zamówienia, co pozwoli na ogłoszenie przez spółkę postępowania na wybór wykonawcy koncepcji – stwierdza wiceprezydent.
Izabela Miernikiewicz, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, wyjaśnia, że trwają uzgodnienia koncepcji wspólnej inwestycji.
– Ogłoszenie przetargu na realizację koncepcji programowo-przetargowej jest planowane w drugim kwartale bieżącego roku. Po opracowaniu koncepcji będzie możliwe ogłoszenie przetargu na rozpoczęcie prac budowlanych w rejonie stacji, co jest planowane w perspektywie finansowej 2021-2027, po zapewnieniu środków finansowych – wyjaśnia.
– Przebudowa stacji kolejowej ma ułatwić podróżnym dostęp do pociągów. Trzy perony zostaną zastąpione przez wyższe platformy pozwalające na wygodniejsze i bezpieczniejsze wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Modernizacja stacji Kielce zakłada także przebudowę podziemnego przejścia pod torami, a dzięki zabudowie wind wszyscy podróżni, także ci o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają dogodniejszą drogę do pociągu. Remont stacji obejmie też przebudowę torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem – dodaje.
Kielecki radny z klubu Prawa i Sprawiedliwości, Marcin Stępniewski jest zdania, że budowa parkingu stoi pod dużym znakiem zapytania.
– Obawiam się, że prezydent Bogdan Wenta w najbliższym czasie nie planuje realizacji tej inwestycji. Istnieje dość duża obawa, że parking nad torowiskiem będzie tylko obietnicą, która nigdy nie zostanie spełniona – komentuje radny.