Dziurawe drogi w Kielcach nie są niczym nowym. Zima to czas, gdy ubytki w jezdniach mogą powstawać nawet szybciej niż w innych porach roku. Rejonowe Przedsiębiorstwo Zieleni i Usług Komunalnych na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach podejmuje doraźne działania, by choć odrobinę zminimalizować ten problem.
Marcin Batóg, rzecznik miejskiej spółki, zaznacza, że prace są prowadzone codziennie, na trzy zmiany. Zlecenia napraw dróg najczęściej są przekazywane przez inspektorów MZD.
– Pracownicy zieleni miejskiej dziennie są w stanie załatać do 200 m/kw. ubytków w jezdniach. Prace są realizowane nawet podczas trudnych warunków pogodowych. Naprawy są wykonywane za pomocą dwóch technologii. W pierwszym przypadku trwalsze odbywają się przy wykorzystaniu recyklera. Ta metoda jest stosowana w przypadku głównych dróg, na miejskich odcinkach dróg krajowych oraz na drogach wojewódzkich. Prace są prowadzone zazwyczaj w nocy, gdy ruch jest mniejszy – mówi Marcin Batóg.
Druga metoda to naprawy przy wykorzystaniu tzw. masy na zimo, która jest o wiele szybszym, a jednocześnie mniej trwałym sposobem łatania dziur na drogach. Takie naprawy są przeprowadzane zazwyczaj w przypadku ubytków na ulicach o mniejszym natężeniu ruchu.
– Masa na zimno niweluje problem ubytków na krótki czas. Wszystko zależy od natężenia ruchu na danej ulicy. W niektórych przypadkach taka naprawa może rozwiązać problem na kilkanaście miesięcy. W przypadku większego ruchu trwałość naprawy jest o wiele krótsza. A w takie miejsca zazwyczaj wracamy z recyklerem – przyznaje.
Do tej pory doraźne naprawy przeprowadzono na ulicach: Wojska Polskiego, Marmurowej, Husarskiej, Łódzkiej, Radomskiej, Prostej, Transportowców, Seminaryjskiej oraz na alejach: ks. Jerzego Popiełuszki, IX Wieków Kielc, Na Stadion czy Szajnowicza-Iwanowa.
– Tylko dziś wykonaliśmy naprawy z wykorzystaniem recyklera na ul. Szajnowicza-Iwanowa, Kazimierza Wielkiego oraz Dąbrówce. Z kolei dzisiejszego wieczora i w nocy prace naprawcze mają być wykonywane na ul. Poniatowskiego, Na Stadion i Bodzentyńskiej, a także Łódzkiej, Żytniej Panoramicznej. Plan prac dla poszczególnych ulic jest ustalany codziennie na podstawie przesłanych zgłoszeń – dodaje.
Do napraw nawierzchni na większą skalę oraz o większej trwałości przystępuje się wtedy, gdy temperatura w ciągu całego dnia oscylować będzie w granicach co najmniej kilku stopni oraz pracować będą wytwórnie masy bitumicznej.