48 świętokrzyskich samorządów wystąpiło do wojewody z wnioskami o dofinansowanie przewozów autobusowych. Wszystkie opiewają łącznie na 30 mln zł, a za te pieniądze powstanie 300 linii.
Wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz zwraca uwagę, że z roku na rok zainteresowanie pomocą Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych jest coraz większe.
– Z naszych obserwacji wynika, że liderami w tworzeniu nowych połączeń autobusowych są powiaty: opatowski i ostrowiecki. W każdym do tej pory utworzono po 20 linii. Zapotrzebowanie jest spore. Możliwe, że w drugiej połowie przyszłego roku zorganizujemy dodatkowy nabór – powiedział. – Jedno jest pewne, w ostatnich latach nastąpił bardzo duży progres. W 2019 roku z całego funduszu wykorzystano jedynie 200 tys. zł. W tym roku to już niemal 30 mln zł. Okazuje się, że to co u niektórych budziło wątpliwości lub nawet było powodem żartów, jest ważne dla wielu mieszkańców naszego regionu – zauważył wojewoda.
W ramach funduszu na potrzeby regionu świętokrzyskiego przeznaczono 55 mln zł. W puli pozostało jeszcze dodatkowo 20 mln zł rezerwy.
KOŃSKIE
W powiecie koneckim od stycznia ruszy 10 nowych połączeń autobusowych. O dwie nowe trasy w gminie Stąporków i Smyków wnioskowało starostwo powiatowe. Linia stąporkowska będzie rozpoczynała kurs z miejscowości Luta, biegła przez Gustawów, Krasną, Gosań, Włochów, Pardołów, Błaszczów, Miłą, Stąporków, Czarną, Czarniecką Górę do Końskich i z powrotem. Z kolei w gminie Smyków linia początek ma w Modrzewininie, przebiega przez Kamienną Wolę, Przyłogi, Strażnicę, Smyków, Końskie. Starostwo informuje, że na obu liniach będą dwa kursy dopołudniowe i dwa popołudniowe i z powrotem.
Nadal funkcjonować będą też linie dowożące pasażerów do Fałkowa, Rudy Malenieckiej, Gowarczowa i Radoszyc. Uzupełnieniem tych połączeń ma być osiem linii, o które wnioskował Staropolski Związek Miast i Gmin, czyli włodarze gmin z powiatu koneckiego.
Pierwsza linia będzie funkcjonować na trasie Gustawów-Końskie-Gustawów w gminie Fałków, druga Wąsosz-Końskie-Wąsosz, Linia nr 3 to Fałków – Radoszyce – Fałków, Linia 4 – Gruszka-Końskie-Gruszka, Linia 5 połączy gminę Radoszyce i Końskie i zaczyna się w Pakułach, Linia 6 – Kłucko-Radoszyce-Kłucko, Linia 7 – Ruda Pilczycka-Radoszyce-Ruda Pilczycka i Linia nr 8 połączy gminę Słupia Konecka i Radoszyce i będzie rozpoczynać i kończyć się w miejscowości Mnin.
W samej gminie Końskie dofinansowanie uzyskało osiem linii, które już w mieście funkcjonowały.
PONIDZIE
Na terenie gminy Nowy Korczyn powstaną cztery nowe linie autobusowe. Samorząd złożył wniosek o dofinansowanie z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Autobusy będą kursowały na trasach:
– Nowy Korczyn – Pawłów – Parchocin – Nowy Korczyn
– Nowy Korczyn – Sępichów – Strożyska – Nowy Korczyn
– Nowy Korczyn – Łęka – Czarkowy – Nowy Korczyn
– Nowy Korczyn – Rzegocin – Górnowola – Kawęczyn – Nowy Korczyn
Dofinansowanie na 2022 r. planowane jest na kwotę ok. 250 tys. zł. Dopłata z budżetu państwa wynosić będzie ponad 220 tys. zł. Reszta to wkład własny gminy.
Również gmina Busko-Zdrój złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych na uruchomienie 14 linii komunikacyjnych. Planowane jest uruchomienie linii komunikacyjnych relacji:
– Busko-Zdrój – Bilczów przez Zbludowice, Radzanów, Skotniki Duże, Olganów, Dobrowodę, Baranów, Gadawę, Budzyń
– Busko-Zdrój – Kołaczkowice (przysiółek Palestyna) przez Mikułowice Kolonia Wsch., Elżbiecin, Podgaje, Kotki, Budy, Janina
– Busko-Zdrój – Słabkowice przez Mikułowice, Zwierzyniec, Elżbiecin, Podgaje, Kotki, Budy, Służów
– Busko-Zdrój – Szaniec przez Mikułowice Kolonia Zachodnia, Nowy Folwark, Kameduły, Galów
– Busko-Zdrój – Łagiewniki-Zbrodzice-Busko-Zdrój
– Busko-Zdrój – Siesławice-Busko-Zdrój
– Busko-Zdrój – Młyny przez Mikułowice, Nowy Folwark, Kameduły, Galów, Szaniec
– Busko-Zdrój – Owczary
– Busko-Zdrój – Kawczyce
– Busko-Zdrój – Ruczynów przez Broninę, Widuchowę
– Busko-Zdrój – Kostki Małe przez Wełecz, Biniątki, Oleszki, Kostki Duże
– Busko-Zdrój – Skotniki Duże przez Owczary, Pęczelice, Szczaworyż, Skotniki Małe
– Busko-Zdrój – Błoniec przez Broninę, Żerniki, Nową Wieś, Szczaworyż
– Busko-Zdrój – Busko-Zdrój przez Siesławice, Chotelek, Wolicę, Zbludowice
Umowa w sprawie udzielenia dopłaty do przewozów autobusowych zostanie podpisana 30 grudnia.
Ponad 690 tys. zł to – kwota dofinansowania, ponad 78 tys. zł – wkład gminy Busko-Zdrój.
SANDOMIERZ
W powiecie sandomierskim nie powstaną w najbliższym czasie nowe połączenia pomiędzy gminami, finansowane z tzw. funduszu autobusowego. Starostwo powiatowe nie złożyło żadnego wniosku o dotację z rządowego programu. Starosta Marcin Piwnik powiedział, że od rad gmin nie wpłynęły zgłoszenia o potrzebie utworzenia kolejnych połączeń, a jego zdaniem, to samorządy lokalne wiedzą najlepiej o potrzebach mieszkańców ze swojego terenu.
W poprzednich edycjach powiat sandomierski także nie korzystał rządowego programu rozwoju przewozów autobusowych, który ma likwidować komunikacyjne białe plamy. Dopłata w tym funduszu wynosi do 3 zł do jednego wozokilometra.
SKARŻYSKO-KAMIENNA
W powiecie skarżyskim, połączenia realizują wszystkie gminy wiejskie. Skarżysko Kościelne będzie kontynuowało połączenia w niedzielę do kościoła w Skarżysku Kościelnym i Majkowie, a w porozumieniu z władzami powiatu, nadal będą jeździły autobusy z Majkowa i Lipowego Pola do Skarżyska. Kontynuowane będą także przewozy w gminie Bliżyn, z Rędocina i Sołtykowa do Skarżyska, choć jak mówi wójt Mariusz Walachnia uruchomienie linii kolejowej nieco odciążyło komunikację publiczną, bo można dojechać do Skarżyska i Tomaszowa.
Gmina Łączna stara się o wydłużenie już funkcjonującej linii do Kielc. Ma łączyć Zagórze, czyli dużą miejscowość oddaloną od Łącznej przez Belno, Zagnańsk do Kielc. Ma być także więcej kursów. Wójtowie podkreślają, że największa potrzeba połączeń jest w weekendy i w godzinach wieczornych.
STARACHOWICE
Połączenia autobusowe, finansowane z rządowego programu, w powiecie starachowickim realizować będą gminy: Pawłów i Mirzec. W Pawłowie kontynuowane będą dotychczasowe trasy, a w Mircu powstaną dwie nowe, co pozwoli na pełne skomunikowanie wszystkich sołectw z Mircem i Starachowicami. Zdaniem wójta Mirosława Seweryna, warunki które oferuje rządowy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, są bardzo korzystne.
– Dostaliśmy ponad milion złotych dofinansowania, a dokładamy ok. 120 tys. zł. To oznacza, że dopłata do jednego wozokilometra wynosi 3 zł, a gmina dołoży 35 gr – wyjaśnia.
STASZÓW
Połączenia autobusowe między gminami powiatu staszowskiego są potrzebne, ale w tym naborze, gmina Staszów nie złożyła wniosków o dofinansowanie. Burmistrz Leszek Kopeć, tłumaczy, że taka decyzja musi być poprzedzona poważnym przygotowaniem.
– Mamy zamiar wystąpić z inicjatywą utworzenia porozumienia gmin, aby powstały połączenia komunikacyjne pomiędzy Staszowem, Połańcem, Tuczępami, Szydłowem i Rakowem. Najpierw jednak gminy muszą podjąć stosowne uchwały, a dopiero potem podpiszemy umowę i w marcu, czyli w kolejnym naborze wystąpimy o dofinansowanie nowych linii – dodał burmistrz Leszek Kopeć.
Z rządowego funduszu autobusowego, w tej edycji nie skorzystały również władze powiatowe w Staszowie. Starosta Józef Żółciak powiedział, że oprócz busów jeżdżą tam także autobusy Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej, dzięki czemu Staszów ma połączenie z każdą gminą. Jego zdaniem, nie ma więc potrzeby tworzenia kolejnych połączeń.