Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy pod Ursynowem na razie zdaje egzamin. W poniedziałek po otwarciu zakorkowały się oba węzły – Puławska i Przyczółkowa. Powodem była bardzo duża liczba kierowców, którzy chcieli przetestować długo wyczekiwany obiekt. Objechanie ronda pod węzłami zajmowało nawet pół godziny.
Dzień później, jak mówili nam kierowcy przy Puławskiej, po korkach właściwie nie było już śladu.
W związku z otwarciem tunelu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wdrożyła na skrzyżowaniach z Puławską i Przyczółkową nową organizację ruchu, zmieniono także cykl świateł. Nowo otwarty tunel to ostatni odcinek całej Południowej Obwodnicy Warszawy. Kierowcy tranzytowi mogą już ekspresowo przejechać od węzła Konotopa aż do S17 na Lublin.
Ciekawość kierowców
Jak poinformowała nas GDDKiA, organizacja ruchu przy zjazdach jest już docelowa. – Obserwujemy ruch na nowo oddanym odcinku S2. Jak przy każdej zmianie w organizacji ruchu, następuje wzmożony ruch, jak i zmiany w jego rozkładzie. Potrzeba czasu, by ruch się ustabilizował. Trasa cieszy się dużym zainteresowaniem, szczególnie przejazd tunelem. Ma to duży wpływ na poziom ruchu – wyjaśnia.
– Od momentu otwarcia ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy najdłuższym w Polsce tunelem przejechało prawie 67 tysięcy pojazdów – poinformowała we wtorek rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska. – Obserwujemy ruch na nowo oddanym odcinku S2. Potrzeba czasu, by ruch się ustabilizował. Jak widzimy, trasa cieszy się dużym zainteresowaniem, szczególnie przejazd tunelem, co ma bardzo duży wpływ na poziom ruchu – podkreśliła.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA podała, że od otwarcia ursynowskiego odcinka POW do wtorku, do godz. 13:40 najdłuższym w Polsce tunelem przejechało 66 941 pojazdów, z czego 31 203 w kierunku Poznania, a 35 738 w kierunku Terespola.
Najdłuższy tunel w kraju
Po otwarciu ursynowskiego odcinka POW kierowcy mają do dyspozycji dwunawowy tunel o długości 2335 metrów, który jest najdłuższy w Polsce. W każdej nawie jezdnia ma około 14,5 metra szerokości, na której są po trzy pasy ruchu i pas awaryjny.
Na oddanym do ruchu ursynowskim odcinku POW obowiązuje ograniczenie tonażowe dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli od godz. 7 do 10 i od godz. 16 do 20. Znaki informujące o całodobowym zakazie przejazdu tranzytowego przez Warszawę umieszczone są na łącznicach zjazdowych z S2 i nie dotyczą ciągu głównego S2 (wraz z tunelem), a dotyczą dróg zarządzanych przez miasto stołeczne Warszawę.
W tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości. – Kontrole prowadzone są z wykorzystaniem 12 kamer, wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach – poinformowała rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.
„System odcinkowego pomiaru prędkości wylicza średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń” – przekazała rzeczniczka GITD.