Wentylacja w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy podczas naszych testów nie uzyskała wymaganych parametrów końcowych. Dlatego nasza opinia jest negatywna – poinformował rzecznik mazowieckiej Państwowej Straży Pożarnej brygadier Karol Kierzkowski. Dodał, że jeden z sześciu wentylatorów jest wadliwy.
Od poniedziałku 18 października strażacy prowadzili kontrolę w tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy.
– Testy dotyczyły m.in. systemów wentylacji i wykrywania pożaru – informował wtedy Kierzkowski.
Jeszcze w piątek trwała analiza dokumentacji potrzebnej do wydania opinii ws. bezpieczeństwa przeciwpożarowego w tunelu POW. Jak dowiedziała się Polska Agencja Prasowa, system przeciwpożarowy działał, ale wykryto też drobne uchybienia. Straż pożarna czekała również na uzupełnienie braków w dokumentacji.
Jeden wentylator do naprawy
Dziś rzecznik mazowieckiej Państwowej Straży Pożarnej poinformował o negatywnej decyzji strażaków.
– Wynika to głównie z tego, że wentylacja pożarowa, która w razie pożaru miałaby wywiewać wszystkie toksyny, spaliny i dym, nie trzyma parametrów. Jest sześć wentylatorów, z czego jeden jest wadliwy – tłumaczył Kierzkowski.
Podkreślił przy tym, że wszystkie inne elementy dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego jak detekcja, klaty dymowe, wyłączniki, dojazdy przeciwpożarowe i zaopatrzenie w wodę działają prawidłowo.
– Więc wykonawca musi naprawić ten jeden wentylator – zaznaczył.
Zapewnił, że gdy wadliwy wentylator zostanie naprawiony, strażacy jak najszybciej przeprowadzą ponowne testy.
– Nie będą to testy, które trwają kilka dni. Uruchomimy przyspieszoną procedurę, podczas której będziemy się zajmować tylko tą jedną wentylacją i nic więcej nie będziemy sprawdzać – przekazał.
Kiedy ponowna kontrola?
O negatywnej opinii straży pożarnej poinformowała również rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
– Mimo to, że próby z „gorącym dymem” wyszły pozytywnie, czyli zadziałały systemy bezpieczeństwa, awarii uległ wentylator rezerwowy – podkreśliła.
– Po usunięciu usterki przez wykonawcę ponownie zwrócimy się do straży pożarnej o przeprowadzenie kontroli – dodała.
Wcześniej rzeczniczka warszawskiego GDDKiA informowała, że pozytywną opinię dotyczącą tunelu wydał już sanepid.
– Kontrolujący nie wnieśli uwag do dokumentacji ani do zrealizowanych robót – mówiła Tarnowska.
Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.