– Centralny Port Komunikacyjny jest niezbędny, by powstał nowy system transportowy Polski – mówił w Radiu Kielce Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Podkreślił, że niezbędne jest uzupełnienie istniejących braków w transporcie. Wśród nich wymienił m.in. brak dużego lotniska, jakie mają inne duże państwa europejskie oraz potrzebę ogromnych inwestycji kolejowych, których także brakuje.
Wiceminister podkreślił, że w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego duże korzyści odniesie także województwo świętokrzyskie, które obecnie jest regionem o słabej jakości połączeń kolejowych.
– W ramach CPK na terenie tego regionu zostanie wybudowane ponad 70 km całkiem nowych linii kolejowych, a ponad 200 istniejących zostanie zmodernizowanych. Efekt będzie taki, że np. z Kielc do Warszawy będzie można dojechać w 1 h 20 min., dwa razy szybciej niż obecnie, przejazd do Rzeszowa wyniesie poniżej dwóch godzin, a do Tarnowa poniżej godziny, podczas gdy teraz w ogóle nie ma takiego połączenia – wymieniał wiceminister.
Marcin Horała zaznaczył, że podłączenie świętokrzyskiego do systemu kolei dużych prędkości sprawi, że do różnych części kraju będzie można dojechać dwa razy szybciej, a wiele miejscowości jak Busko-Zdrój i Końskie otrzyma zupełnie nowe połączenia. Na przykład w Busku-Zdroju pojawi się kilkanaście połączeń, w tym część w ramach dużych prędkości.
Wiceminister dodał, że konkretny przebieg linii jeszcze nie jest na tym etapie przesądzony. Będzie to doprecyzowywane w przyszłym roku.
Zapytany o krytykę ze strony opozycji w sprawie tworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym nowego lotniska, wiceminister stwierdził: „taką mamy opozycję, że jest przeciwna wszystkiemu”.
– Jeśli jest to zbędny wydatek, to proszę powiedzieć np. Hiszpanom, że lotnisko Madryt Barajas jest niepotrzebne, albo Francuzom, że lotnisko Charles de Gaulle jest niepotrzebne. Jest też cały szereg mniejszych państw europejskich, które mają duże lotniska pełniące funkcje hubowe, gdzie pasażerów jest obsługiwanych rocznie więcej, niż te państwa mają mieszkańców. Tymczasem w Polsce w ostatnim normalnym roku w ruchu lotniczym na lotnisku Chopina było zaledwie 20 mln pasażerów, bo więcej być nie mogło. To była już maksymalna przepustowość tego lotniska – uzasadniał.
Wiceminister podkreślił, że w Centralnym Porcie Komunikacyjnym będzie też wiele kapitału prywatnego, bo to zyskowna inwestycja, choć to państwo pełni rolę inicjatora i zachowa kontrolę właścicielską.
Lotnisko, a także pierwsze inwestycje w ramach kolei dużych prędkości będą odbierane w 2027 roku. W 2034 roku proces budowy i modernizacji linii kolejowych zostanie zakończony.