Jak wykorzystać potencjał sandomierskiego zamku do promocji regionu? Nad tym debatują uczestnicy sympozjum organizowanego przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki.
W skład współpracującej ze sobą grupy, oprócz Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, wchodzą: Węgierskie Muzeum Narodowe, Twierdza Golubac w Serbii, Pałac Królewski w Wyszehradzie oraz Stara i Nowa Twierdza Komarno na Słowacji.
Dyrektor sandomierskiej placówki Mikołaj Getka-Kenig jest przekonany, że dzięki współpracy instytucji kultury i wzajemnej, będzie można promować swoje wystawy, wydarzenia plenerowe, inscenizacje historyczne i w ten sposób przyciągać turystów z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Zacieśnianie kontaktów polegać będzie także na wymianie obiektów muzealnych.
– W przyszłości myślimy o projektach nastawionych na promocję poszczególnych wydarzeń, osób i zjawisk historycznych, które nas łączą i które mogą być atrakcyjne dla turysty. To ma być turystka oparta na promocji dziedzictwa i historii – wyjaśnia dyrektor.
Istvan Szilvassy ze Stowarzyszenia Rozwoju Osiedli i Regionów Węgierskich, odpowiedzialny za merytoryczną stronę projektu przyznaje, że są już pierwsze konkretne pomysły na współpracę. Ogłoszony został konkurs dla młodzieży na zrealizowanie krótkiego filmu o tematyce historycznej, ponadto zorganizowany zostanie międzynarodowy konkurs historyczny dla uczniów, który będzie transmitowany przez media w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Jego zdaniem, budując markę turystyczną w oparciu o średniowieczne zamki warto także wykorzystać inne walory partnerów projektu, jak chociażby to, że wszyscy mają swoje siedziby w zagłębiach winiarskich oraz są położone nad rzekami.
W sympozjum uczestniczą także przedstawiciele sandomierskiej branży turystycznej.