Starachowice to miasto, które jest siłą sprawczą dla gospodarki północnej części naszego województwa, a obwodnica wyprowadzająca ruch ciężkich samochodów z miasta znacząco poprawi komunikację – podkreślał poseł Krzysztof Lipiec, podczas konferencji prasowej, na której przekazał najważniejsze założenia planowanej obwodnicy.
– Droga, określana północno-zachodnią obwodnicą miasta, będzie poprowadzona od wyjazdu w stronę Tychowa, otoczy tereny Specjalnej Strefy Ekonomicznej i połączy się z drogą krajową numer 42 przy wjeździe do Wąchocka – opisuje parlamentarzysta.
Koszt inwestycji to 135 mln zł, dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wynosi 96 mln zł, więc województwo ze swojego budżetu musi zabezpieczyć 24 mln zł wkładu własnego i 15 mln zł na wykup gruntów – poinformował marszałek Andrzej Bętkowski.
– Dokumentacja jest już przygotowana i w ciągu 30 dni od podpisania umowy na dofinansowanie, czyli od 4 października, rozpisany zostanie przetarg na wykonanie prac. Zadanie nie będzie łatwe. W ciągu budowanej obwodnicy znajdzie się estakada o długości 800 metrów, która pozwoli na przekroczenie Kamiennej i linii kolejowej numer 25. Cała obwodnica będzie miała długość 3,5 kilometra.
Radna powiatu starachowickiego Danuta Krępa zwróciła uwagę, że dzięki obwodnicy zwiększy się bezpieczeństwo w mieście. Z kolei radna Agnieszka Kuś dodała, że o zamiarach budowy tej drogi mówiono już od dawna, zrealizować udało się ją dopiero rządowi Prawa i Sprawiedliwości.
W planach jest przedłużenie zachodniej obwodnicy Starachowic w taki sposób, aby połączyła dwie drogi krajowe – numer 42 i 9. Obwodnica mogłaby zostać przedłużona od Starachowic do Lubieni i tam łączyć się z DK 9.