8 mld zł zamierza przeznaczyć rząd na rozbudowę dróg krajowych w województwie świętokrzyskim do 2030 roku. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych, ogłoszony przez premiera Mateusza Morawieckiego, zakłada m.in. wybudowanie w całości drogi ekspresowej S74.
Łącznie, w kraju do 2030 roku powstanie ponad 8 tysięcy kilometrów dróg krajowych i autostrad, za kwotę ponad 290 mld zł.
Jak powiedział na antenie Radia Kielce wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz rozbudowa sieci dróg ekspresowych i autostrad przyczynia się do zwiększenia potencjału gospodarczego Polski i poszczególnych regionów. Jak określił, trasa S74 to droga życia dla naszego regionu.
– To istotne, ponieważ ta droga połączy nas ze wschodem i zachodem. Dzięki niej w naszym zasięgu będzie dostęp do Via Carpatii, a z drugiej strony do dróg szybkiego ruchu na zachodzie. W połączeniu z trasą S7 obydwie drogi stanowią krwioobieg dla całego województwa – dodaje wojewoda.
Krzysztof Strzelczyk, dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, stwierdził, że w ramach rządowego programu do 2030 roku na drogi w Świętokrzyskiem trafi 8 mld zł. Te pieniądze pozwolą m.in. na zrealizowanie w całości przebiegu ponad 100-kilometrowego odcinka drogi S74 w regionie.
Krzysztof Strzelczyk dodaje, że dzięki ogłoszonemu przez premiera programowi zrealizowane będą mogły zostać odcinki ekspresowej 74, które nie miały dotychczas zapewnionego finansowania. To m.in. 30-kilometrowy odcinek Cedzyna – Łagów, ponad 16-kilometrowy odcinek Łagów – Opatów, a także ponad 27-kilometrowy fragment drogi krajowej 74 od granicy z województwem łódzkim do Mniowa.
W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku zostanie dokończone także 8,5 km obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej na drodze krajowej nr 73, a także obwodnice Chmielnika, Osieka, Starachowic i Wąchocka. Łączny koszt realizacji inwestycji obwodnicowych w ciągu dróg krajowych w regionie wynosi prawie 1,5 mld zł.
S74 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
S74 GRANICA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO I ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEŁOM/MNIÓW. Długość ok. 27,5 km; decyzja środowiskowa wydana w 2015 roku, ostateczna w 2017 roku; opracowano dokumentację w stadium Koncepcji Programowej.
S74 PRZEŁOM/ MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD. Długość ok. 16,4 km; decyzja środowiskowa wydana w 2018 roku; 2 września 2021 r. zaplanowano otwarcie ofert w przetargu na zaprojektowanie i budowę.
S74 TZW. PRZEJŚCIE PRZEZ KIELCE. Długość ok. 4,9 km; ogłoszenie przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj planowane do końca 2021 roku. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zaakceptowała jeden z trzech zaproponowanych przez GDDKiA wariantów tzw. przejścia „ekspresówki” przez stolicę województwa świętokrzyskiego.
S74 KIELCE – CEDZYNA. Długość ok. 6,8 km odcinek zrealizowany w 2011 roku.
S74 CEDZYNA – ŁAGÓW. Długość ok. 30 km; decyzja środowiskowa wydania w 2017 roku; opracowana dokumentacja w stadium Koncepcji Programowej.
S74 ŁAGÓW – JAŁOWĘSY. Długość ok. 16,5 km; decyzja środowiskowa wydana w 2017 roku; opracowana dokumentacja w stadium Koncepcji Programowej.
S74 OPATÓW – NISKO. Długość 71 km; prace przygotowawcze (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, warianty przebiegu, materiały do wniosku o decyzję środowiskową) prowadzi rzeszowski oddział GDDKiA. W 2020 roku odbyły się konsultacje społeczne. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej ma zostać złożony w 2022 roku. Długość świętokrzyskiego fragmentu w zależności od wariantu – ok. 30 km. Dla odcinka S74 na terenie województwa łódzkiego decyzja środowiskowa została wydana w 2019 roku.
OBWODNICE MORAWICY, WĄCHOCKA I OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
OBWODNICA MORAWICY
Na przełomie sierpnia i września planowane jest rozpoczęcie kolejnego etapu prac na pierwszym realizowanym ponad 4-kilometrowym odcinku obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73. Wykonawca planuje układanie ostatniej warstwy ścieralnej nawierzchni na ciągu głównym budowanej trasy. Zgodnie z umową cała inwestycja powinna zakończyć się wiosną 2022 r. Aktualnie ruch w obu kierunkach odbywa się nową wschodnią jednią obwodnicy. Dobiega końca przebudowa jezdni zachodniej i budowa dróg dojazdowych. Realizowane są roboty montażowe. Od ub. roku piesi korzystają z oddanej przed terminem kładki w Bilczy. Ogłosiliśmy już przetarg na projekt i budowę kolejnego odcinka obwodnicy o długości ponad 4 km, biegnącego po nowym śladzie.
OBWODNICA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Od ubiegłego roku trwa realizacja obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 w systemie Projektuj i buduj. Zgodnie z harmonogramem wykonawca zaprojektował już nową drogę długości około 2,7 km, a także złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. uzyskanie decyzji powoli na rozpoczęcie prac budowalnych, które zgodnie z umową powinny być zrealizowane do 2024 roku. Obwodnica przebiegać będzie nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 9 stanowiącej wylot z Ostrowca Świętokrzyskiego w kierunku Opatowa i Rzeszowa.
OBWODNICA WĄCHOCKA
Od grudnia ubiegłego roku trwa realizacja obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42. Aktualnie wykonawca pracuje na optymalizacją projektu budowlanego, przygotowuje również teren pod budowę. Po wycince drzew i rozpoznaniu saperskim planowane są prace archeologiczne i przełożenia mediów. Zasadnicze roboty budowlane rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają do 2024. Droga o długości około 11,7 km będzie przebiegać nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców Wąchocka. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42, komunikującą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i woj. podkarpackiego.
BUDOWA MOSTU W SANDOMIERZU
Na terenie województwa świętokrzyskiego realizowane są także duże inwestycje drogowe finansowane z budżetu Państwa. W czerwcu br. roku podpisaliśmy umowę przebudowę mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej 77. Inwestycja jest realizowana w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że zadaniem wykonawcy jest dokonanie optymalizacji projektowych, a następnie rozbiórka znacznej części istniejącego obiektu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do obecnej oraz włączenie mostu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta. Prace potrwają do 2024 roku. Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 komunikującej woj. świętokrzyskie z podkarpackim będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 r. wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu.