Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testuje nowy autobus elektryczny MAN Lion’s City E. Wyposażony jest on w 3 pary drzwi dwuskrzydłowych, lampy ledowe oraz w całopojazdową klimatyzację. Posiada oświetlenie ambientowe wnętrza. Pojazd dostosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Autobus wyprodukowany został w Starachowicach. Kierowcy go prowadzący musieli przejść specjalne szkolenie, podczas którego zaprezentowano najważniejsze elementy wyposażenia oraz aspekty bezpieczeństwa.
Z PUNKTU WIDZENIA KIEROWCY
Autobus wyposażony jest w światła ledowe, które zmieniają barwę (37 kolorów). Zdaniem kierowcy autobusu Doroty Myślak, poprawia to bezpieczeństwo na ciemnych drogach, gdy świecą tylko lampy uliczne. Dodatkowo udogodnieniem jest nowoczesne zawieszenie.
– Komfort jazdy zarówno dla mnie jako kierowcy, jak i dla pasażerów jest bardzo wysoki, ponieważ mamy innowacyjne zawieszenie, które polega na tym, że przednia belka nie jest ze sobą sztywno połączona, więc każde koło, które wpadnie w dziurę, nie oddziałuje na drugie. Zakręca się bardzo wygodnie. Autobus ma cudowne wspomaganie kierownicy, dodatkowo jest ona pokryta przyjemnym w dotyku materiałem. Jest ergonomiczna, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy – mówi Dorota Myślak.
OPINIA PASAŻERÓW
Pasażerowie autobusu elektrycznego zauważyli znaczną różnicę pomiędzy nowym ekologicznym modelem a dotychczasowymi pojazdami, którymi mieli okazję jeździć. Uważają, że odczuwa się większy komfort podczas podróży.
– Autobus jeździ bardzo dobrze. Wygląda nowocześnie, oświetlenie górne też robi wrażenie. Nie słychać praktycznie dźwięku silnika. Jak się zatrzymuje, jest całkowicie cichy. Siedzenia są bardzo wygodne. Ogólnie wrażenie jest bardzo dobre – mówi pasażer
– Nie trzęsie, nie wyrywa. Jest przede wszystkim cicho. Nie słychać żadnego stukotu. Żeby było takich więcej. Jest to ekologia i komfort jazdy – dodaje kolejny.
DUŻA WYDAJNOŚĆ
Jak zaznacza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów, pojazd może wykonywać zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Za napęd odpowiada silnik elektryczny o mocy 160 kW. Ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni.
– Chcemy poznawać specyfikę pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku. Prace nad nowymi technologiami i rozwiązaniami w zakresie elektromobilności bardzo szybko postępują, a my chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb autobusy elektryczne – mówi Anna Dobrowolska.
Testy autobusu MAN Lion’s City E potrwają do 15 sierpnia.